8 کشف مهم من در بازاریابی محتوایی

8 کشف مهم من در بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، کاری‌ست به ظاهر ساده ولی در باطن دشوار و پیچیده.

طبق بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که انجام داده‌ام می‌توان گفت: «درواقع، هر نوع محتوایی که در یک وبسایت بتوان گنجاند را می‌شود در چارچوب یک برنامه بازاریابی محتوایی تحلیل، ارزیابی و برنامه‌ریزی کرد.»

محتوا (محتوای آنلاین) به لحاظ گونه‌شناختی به چهار نوع نوشته-بنیان، تصویر-بنیان، صدا و ویدئو بخش‌بندی می‌شود؛ ولی در این مقاله من کلیت محتوا را مورد بحث قرار می‌دهم و اینجا وارد دنیای هر یک نمی‌شوم.

بنابراین در این مقاله نکات مهمی که درباره بازاریابی محتوایی بر پایه بررسی‌ها و پژوهش‌ها و البته آزمایش‌هایم به آن‌ها دست پیدا کرده‌ام را مرور می‌کنم.

با اینکه از بازاریابی محتوایی در قالب استراتژی‌های مختلف بازاریابی آنلاین و برای اهداف گوناگون (مانند برندسازی آنلاین، جذب بازدیدکننده به وب‌سایت به روش طبیعی، تأثیرگذاری بر ذهن بازار، بالا بردن همراهی و همکاری کاربر، افزایش وفاداری و ...) استفاده می‌شود، اما این نکته‌هایی که در زیر بیان می‌کنم در تمامی استراتژی‌ها و اهداف از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

نکته نخست: شناخت و تعیین دقیق اهداف بازاریابی محتوایی

شناخت درست اهداف فعالیت بازاریابی محتوایی باعث می‌شود تا کمیت، کیفیت و چیستی محتوای تولید شده مشخص گردد. بدون مشخص بودن دقیق اهداف، تولید محتوا و یا کلا فعالیت بازاریابی محتوایی به مانند انداختن تیر در تاریکی‌ست.

 

نکته دوم: اهداف بازاریابی محتوایی پویا هستند

یک برنامه بازاریابی محتوایی 6 ماهه یا یک ساله، می‌تواند در اهداف تغییراتی داشته باشد. دلیل این امر این است که وب‌سایت یا کسب‌وکار مربوطه در این مدت ممکن است شرایط راهبردی گوناگونی داشته باشد.

انطباق و هماهنگی برنامه بازاریابی محتوایی با راهبردها و شرایط آنی کسب‌وکار قابل تنظیم و برنامه‌ریزی‌ست و غفلت از آن، اقدامی غیر حرفه‌ای‌ست.

 

نکته سوم: تولید محتوا الزاما در درون محیط کسب‌وکار نباید صورت گیرد

برخی صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و وبسایت‌ها گمان می‌کنند که سپردن تولید محتوا به افراد خارج از محیط کسب‌وکار و به ویژه افرادی که در حضور آنان کار نمی‌کنند، اشتباه است. در صورتی که این‌گونه نیست.

برون‌سپاری تولید محتوا دو مزیت بزرگ دارد:

  1. نبود امکان به کارگیری نیروی انسانی جدید را جبران می‌کند
  2. نبود تخصص لازم جهت مدیریت و اجرای برنامه بازاریابی محتوایی را جبران می‌کند

گاهی این تفکر «یا همه چیز اینجا یا هیچ چیز» بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین است.

نکته چهارم: بازاریابی محتوایی حتما زمان‌بر نیست

در حالت کلی این تفکر وجود دارد که بازاریابی محتوایی یا بهتر است بگویم تولید محتوا، دارای روند بازدهی کندی است. ولی واقعا می‌تواند این‌گونه نباشد!

اگر محتوای تولید شده دارای این چهار عنصر باشد روند بازدهی خیلی کوتاه‌تر می‌شود:

  • ساختار فنی و نگارشی مناسب
  • ایده منحصر به فرد و خوب
  • ترویج و توزیع خوب
  • کیفیت محتوا

سطوح مختلف این جهار عنصر در یک محتوا، به تعیین میزان بازدهی آن محتوا می‌انجامند.

 

نکته پنجم: کیفیت، کیفیت و باز هم کیفیت

خیلی خیلی خیلی ساده و کوتاه می‌گویم:

«از بهترین محتوای موجود در بازار هدفتان، محتوای بهتری تولید کنید؛ این تکنیک برج‌سازی نام دارد.»

برج شما باید بلندتر باشد؛ وگرنه یا دیده نمی‌شود یا در درجات پایین‌تر دیده می‌شود.

برای مثال، چه کسی به رستوران گردان برج میلاد می‌رفت اگر ارتفاع آن در میان دیگر سازه‌ها برتری نداشت؟!

 

نکته ششم: پشتکار عنصر پنهان موفقیت بازاریابی محتوایی است

تولید مقطعی و رعد و برقی محتوای آنلاین، شاید در مقاطعی خاص بتواند اثربخش باشد ولی در درازمدت آیا این گونه است؟ روشن است که خیر. به دو دلیل:

  1. رقبا سرانجام بیدار خواهند شد
  2. ساختار بازار، روندها و ذهن مشتری تغییر می‌کنند

پس، پشتکار باعث می‌شود پایداری محتوایی ایجاد شده و ابتکار عمل در پاسخ به تغییرات و تقاضاها در سطح مناسبی قرار گیرد.

 

نکته هفتم: بهتر است از تمام ظرفیت‌های گونه‌های مختلف محتوا استفاده کرد

هرچه بیشتر از گونه‌ها(نوشته، تصویر، صدا و ویدئو) و حالت‌های مختلف آن گونه‌ها( بلاگ، کارتون، اینفوگرافی، بررسی و نظر، دیدگاه‌ها، عکس، پویانمایی، داده و ...) استفاده کرد، به دامنه گستردهتری از بازار و کاربران هدف دسترسی خواهیم داشت.

 

نکته هشتم: تولید محتوای خوب بدون توزیع و ترویج خوب اشتباه است

تولید محتوای خوب، بدون آن‌که آن را به همان خوبی توزیع نکرد و ترویج نداد مانند آن است که خودروی پورشه را خریداری کنید و بگذارید در پارکینگ بماند.

بله، می‌شود در طول زمان و به کندی از آن بازدهی گرفت، ولی آن اثربخشی استراتژیکی که در برنامه بازاریابی محتوایی برای آن در نظر گرفته شده بود تا فلان هدف را محقق کند، از بین می‌رود و اگر هم از بین نرود، بسیار کم خواهد شد.

 

راهنمای کامل بازاریابی محتوا را در بخش آموزشگاه بازاریابی اینترنتی حتما مطالعه کنید.

 

نتیجه‌گیری:

با دقت و نگاه علمی و منطقی به مسئله بازاریابی محتوایی، می‌شود بر تمامی سختی‌های آن غلبه کرد.

برای این منظور، نیاز است تا نمونه‌های موفق را مورد مطالعه قرار داد و روندهای بحث تولید محتوا را از منظر کسب‌وکار و هم از منظر کاربر دنبال نمود و تحلیل کرد و درک کرد.

پیشنهاد می‌کنم این نکته‌ها را در استراتژی‌های آنلاین خود لحاظ کنید تا شاهد تغییرات بنیادین در کسب‌وکار خود شوید.

 

پژوهش و تألیف: مهران سرفلاح

پرنویس 1: آیا بدون لینک‌سازی می‌شود بازدید وب‌سایت...
پَرنویس 2: اهداف کلان محتوا را به چند دسته می‌توان...

مطالب مرتبط

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

×
به وب‌سایت من خوش‌آمدید.

آموزش‌ها، تکنیک‌ها و مطالب ویژه را از طریق ایمیل دریافت کنید.