گردشگری، گردشگری الکترونیک و بازاریابی اینترنتی

گردشگری، گردشگری الکترونیک و بازاریابی اینترنتی

گردشگری الکترونیک، دیجیتالیزه کردن تمامی فرآیندها و زنجیره‌های ارزش در صنایع گردشگری، سفر، هتلداری و پذیرایی است که سازمان‌ها را در جهت حداکثر کردن بهره‌وری و کارآمدی توان‌مند می‌کند (بوهالیس، 2003).

از طرفی، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین، به تبلیغات و تلاش‌های بازاریابی اشاره می‌کند که با استفاده از وب و ایمیل یا منجر به فروش می‌شود یا در جهت فروش مستقیم از طریق تجارت الکترونیکی عمل می‌کند.

در این مطلب، تلاش می‌کنم تا چرایی و چگونگی رابطه بین گردشگری الکترونیک و بازاریابی اینترنتی را هم از دید کیفی و هم از دید کمی مورد بررسی قرار دهم و اهمیت بازاریابی اینترنتی در گردشگری الکترونیک را برجسته‌تر کنم.

خواندن این مطلب به صورت جدی به تمامی فعالان گردشگری، گردشگری الکترونیک و مدیران بازاریابی اینترنتی پیشنهاد می‌شود.

 

حال که یکی از تعریف‌های نظری گردشگری الکترونیک را در بالا بیان کردم، بیایید ببینیم که گردشگری الکترونیکی واقعاً شامل چه موارد و جزئیاتی می‌شود؟

به استناد دیدگاه پروفسور لئو جاگو (Leo Jago) گردشگری الکترونیک شامل موارد زیر است:

  • تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی
  • حساب‌داری الکترونیکی و سرمایه‌گذاری الکترونیکی
  • مدیریت الکترونیکی منابع انسانی
  • تدارکات الکترونیکی
  • استراتژی الکترونیکی
  • برنامه‌ریزی الکترونیکی
  • مدیریت الکترونیکی

به نظر می‌آید این دیدگاه تمامی جزئیاتی که ما در این مطلب نیاز و در نظر داریم را پوشش داده است.

گردشگری الکترونیک چه چیزهایی را سبب شد؟

دیجیتالیزه شدن گردشگری و پدید آمدن گردشگری الکترونیک، باعث انقلابی در تمامی فرآیندهای تجارت و کسب‌وکارها شده است و از سوی دیگر زنجیره ارزش را نیز در کنار روابط راهبردی سازمان‌ها و ذی‌نفعان متحول کرده است.

به طوری که از منظر اینترانت (Intranet) یا شبکه‌های داخلی، روابط داخلی سازمان‌ها، نهادها و ذی‌نفعان را دچار نظمی جدید و از منظر اکثترانت (Extranet) یا شبکه‌های خارجی، امکان توسعه تراکنش‌ها را فراهم کرده است.

همچنین، از منظر اینترنت نیز، میان تمامی ذی‌نفعان صنعت رابطه تعاملی ایجاد کرده است.

در کنار همه این موارد که در بالا بیان کردم، گردشگری الکترونیک، باعث تشدید رقابت میان مقاصد گردشگری و یا تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در این صنعت فعال هستند شده است.

از این‌رو است که توجه به ابعاد گردشگری الکترونیک اهمیتی راهبردی برای شکوفایی و توسعه صنعت گردشگری پیدا می‌کند.


پیش از ادامه بحث، بگذارید چند مسئله را با هم مرور کنیم.

 

 

ویژگی‌های صنعت گردشگری:

  • غیرقابل لمس: به این معنا که پیش از خرید قابل لمس و نمایش فیزیکی نیست.
    نکته: این ویژگی را در ذهن داشته باشید تا در ادامه اهمیت آن را از منظر بازاریابی اینترنتی بیان کنم.
  • شکاف میان خرید و مصرف: به این معنا که بین زمان خرید و استفاده محصول گردشگری فاصله زمانی یا حتا مکانی وجود دارد.
  • فناپذیری: به این معنا که اگر استفاده نشود از بین می‌رود، مانند اتاقی از یک هتل یا صندلی یک هواپیما و موارد مشابه.
  • ریسک بالا: به این معنا که استفاده از محصول گردشگری همراه با ریسک منطقی روانی یا اقتصادی است.
    دلیل این امر این است که محصولات این صنعت باید با کنار هم قرار گرفتن انواع مختلفی از زنجیره‌های تأمین که هم ابزاری هستند و هم انسانی، به مصرف گردشگر برسد.
  • محوریت زیاد اطلاعات: به این معنا که در این صنعت تولید، گردآوری، پردازش، به‌کارگیری و انتقال اطلاعات امری محوری‌ست.
  • شمار زیاد کسب‌وکارهای کوچک: به این معنا که در این صنعت شمار بسیار بسیار زیادی از کسب‌وکارهای کوچک در حال فعالیت و خدمات‌دهی هستند.
  • زنجیره عرضه نسبتاً طولانی از منظر کمسیون: محصول گردشگری باید فرآیندی را از عرضه‌کنندگان اصلی، حاکمان بازار، عمده‌فروش‌ها، و خرده‌فروش‌ها را بپیماید تا به مصرف‌کننده که همان گردشگر است برسد، که روشن که در هر مرحله هر عامل، کمسیون خود را از ارائه محصول دریافت می‌کند.

اهمیت این نکته‌ها در اقدامات بازاریابی اینترنتی که مبحثی بسیار گسترده در گردشگری الکترونیک است چندبرابر می‌شود، زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفته‌شد، تمامی فرآیندها به نوعی دیجیتالیزه شده‌اند و یا با رویکردهای دیجیتالی می‌توان بر سازوکار آن فرآیندها تأثیرگذار بود.

در خصوص هر مورد در ادامه مثال کاربردی خواهم زد.

 

عوامل انگیزشی برای حضور کسب‌وکارهای آنلاین در گردشگری (پدید آمدن گردشگری الکترونیک)

این عوامل، عواملی هستند که وجودشان منجر به پدید آمدن کسب‌وکارهای آنلاین در صنعت گردشگری می‌شود.

  • الزام اقتصادی
  • پیشرفت پرشتاب فناوری در کاهش هزینه و سادگی دسترسی
  • ارتقای سطح انتظارات مصرف‌کنندگان

 

اهمیت کاربر در گردشگری الکترونیک، بازاریابی اینترنتی و کسب‌وکار آنلاین

کسب‌وکار آنلاین نیاز دارد تا نگاهی مشتری-محور داشته باشد و از حالت تولید انبوه به سفارشی‌سازی انبوه، و از فروش به رابطه‌سازی تغییر رویه دهد (گارلند، 2001).

بنابراین، اگر در دیدگاه آقای گارلند ریز شویم چه نکاتی را می‌توانیم کشف کنیم؟

  1. نگاه مشتری محور در کسب‌وکار آنلاین یعنی همان محوریت کاربر. به بیان دیگر این اشتباه فاحش استراتژیک که بسیاری از کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند و تصورات خود را تصورات کاربر می‌پندارند مرتکب نشویم.
  2. مهم نیست که چه اندازه محصول و خدمات در یک کسب‌وکار آنلاین ارائه می‌شود، مهم این است که آیا منطبق با نیازهای کاربر یا همان مشتری هستند؟ این انطباق با سفارشی‌سازی یا شناخت و دسته‌بندی ترجیحات مشتری (کاربر) به وجود می‌آید.
  3. اگر تمام استراتژی یک کسب‌وکار آنلاین این است که محصول خود را بفروشد ممکن است به صورت مقطعی موفق بشود، ولی در نهایت اگر راهبردهای ایجاد روابط پایدار و متعامل را با کاربر (مشتری) بسترسازی نکرده باشد و در تمامی پیام‌های بازاریابی خود نگنجانده باشد، به سادگی شکننده خواهد بود و یا به مرحله تعالی آنلاین نخواهد رسید.

 

محل ظهور گردشگری الکترونیک و بازاریابی اینترنتی

کسب و کار آنلاین و زنجیره ارزش

به طور کلی در صنایع، براساس دیدگاه لادن و تراور در سال 2002 ، محصول از تولیدکنندگان به تأمین‌کنندگان و از آن‌ها به توزیع‌کنندگان، و از توزیع‌کنندگان به خورده‌فروشان می‌رسد. سپس، خرده‌فروشان محصول را به مشتری ارائه می‌دهند.

اما، کسب‌وکار آنلاین این زنجیره را در قسمت تأمین‌کنندگان قطع کرده و به صورت مستقیم به مشتری پیوند می‌دهد. این‌جاست که گردشگری الکترونیک و بازاریابی اینترنتی اهمیت پیدا می‌کنند.

تا به اینجا، با این مقدمه متوجه شدیم که گردشگری الکترونیک کجا، چرا و چگونه پدید می‌آید.

اکنون به این می‌پردازیم که بازاریابی اینترنتی چرا و چگونه وارد این عرصه می‌شود.

 

فرصت‌های کسب‌وکارهای آنلاین و بازاریابی اینترنتی در گردشگری الکترونیک

اگر نکته‌هایی را که در بالا بیان کردم کنار هم بگذاریم اهمیت بازاریابی اینترنتی مشخص می‌شود. بیایید این کار را با هم انجام دهیم؛

در بالا گفتم که

  • کاربر محور هر کسب‌وکار آنلاین است
  • محصول گردشگری غیر قابل لمس هست
  • بین زمان خرید و استفاده محصول گردشگری فاصله زمانی و مکانی است
  • محصول گردشگری فناپذیر است و اگر در مدت زمان خود استفاده نشود سوخت می‌شود (زیان)
  • استفاده از محصول گردشگری همراه با ریسک است
  • چرخش اطلاعات نقش کلیدی در این صنعت بازی می‌کند
  • کسب‌وکارهای زیادی در این صنعت وجود دارند که منجر به تشدید رقابت می‌شود

حال اگر این موارد را کنار هم بگذاریم متوجه می‌شویم که مقاصد گردشگری، و تمامی فعالان در بازار گردشگری در عصر فناوری و اطلاعات و ارتباطات، نیاز دارند تا حضور آنلاین داشته باشند.

بنابراین، برای حضور آنلاین موفق باید نکات زیر را در نظر داشته باشند:

  1. کاربر یا مشتری خود را به خوبی بشناسند (محوریت کاربر)

    منظور از شناخت در عرصه آنلاین چیست؟
    منظور از شناخت کاربر در عرصه آنلاین این است که یک کسب‌وکار، انتظارات، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و ویژگی‌های رفتاری آنلاین کاربر هدف خود را به خوبی بشناسد و استراتژی آنلاین خود را برپایه آن شناخت‌ها تدوین و اجرا نماید.
    نکته: اگر کسب‌وکاری نمایه‌ای از کاربران هدف خود نداشته باشد، باید بداند که احتمال بسیار بالایی دارد که استراتژی آنلاین آن بهینه نباشد.

  2. ملموس‌تر کردن ویژگی‌های محصول گردشگری برای کاربر

    هنگامی که محصول گردشگری، تا زمانی که گردشگر (کاربر پس از تبدیل به مشتری) پای خود را در مقصد یا محصول خریداری شده نگذارد، قابل لمس نیست، می‌توان با استفاده از راهبردهای مختلف ویژگی‌هیا مقصد را برای او ملموس‌تر کرد تا کاربر با اطمینان و سرعت بیشتری به مشتری یا گردشگر تبدیل شود.

  3. فرصت‌های آنلاین در فاصله زمانی و مکانی بین گردشگر و مقصد

    زمانی که کاربر پس از خرید محصول گردشگری «تقریباً» به گردشگر تبدیل می‌شود، بین زمان خرید و رسیدن او به مقصد و تجربه مقصد زمان و فاصله مکانی وجود دارد. در این بین دو فرصت آنلاین به صورت کلی فراهم است:
    الف) فرصت بازاریابی و ترویج بیشتر مقصد جهت افزایش کیفیت تجربه یا افزایش هزینه‌کرد گردشگر در مقصد.
    ب) فرصت ایجاد کسب‌وکارهای آنلاین جهت ارائه خدمات مختلف در راستای سهولت و کیفیت سفر.

  4. فضای آنلاین به کمک فناپذیری محصول گردشگری می‌آید

    محصول گردشگری، اگر در مدت زمان مصرف خود استفاده نشود، نابود می‌شود و دیگر به هیچ‌وجه قابل بازگردانی نیست، چون زمان را فعلاً نمی‌شود به عقب برگرداند! البته به لحاظ نظری در علم فیزیک نوین شدنی‌ست ولی خوب من و دانشمندان هنوز متوجه نشدیم که چگونه می‌شو این کار را انجام داد!
    این ویژگی محصول گردشگری باعث شده است تا ارائه‌دهندگان محصول، به این فکر بیافتند که چگونه از ظرفیت‌های آنی و پرسرعت دنیای فناوری و اطلاعات و ارتباطات در جهت عرضه سریع محصولات در حال نابود شدن استفاده کنند.
    این‌جاست که کسب‌وکارهای آنلاینی پدید آمدند که بر عرضه محصولات در لحظه‌های آخر تأکید داشتند.
    البته من به شما بگویم که هنوز هم می‌توان در این عرضه نوآوری انجام داد و داستان به این‌جا ختم نمی‌شود؛ صبور باشید.

  5. استفاده محصول گردشگری دارای ریسک است

    در کل این حرف، سخنی منطقی‌یست. زیرا گردشگر چه به صورت فردی، چه همراه با دوستان یا خانواده در هنگام استفاده از محصول گردشگری با ریسک‌های اقتصادی، روانی و حتا جانی روبه‌رو است. چرا؟
    به هزار و یک چیز که می‌تواند رخ دهد فکر کنید!
    درست است که امروزه خیلی این ریسک‌ها با توسعه فناوری‌ها، اقدامات مدیریتی و دیگر سیاست‌گزاری‌ها و راهبردها به چشم نمی‌آید، اما دلیل بر این نمی‌شوند که با به لحاظ نظری آن را از ویژگی‌های محصول گردشگری حذف کنیم. چون خود این ویژگی باعث ایجاد فرصت‌هایی در عرصه آنلاین می‌شود.
    فرصت‌هایی که این ویژگی در عرصه آنلاین پدید می‌آورد به طور کلی شامل دو دسته هستند:
    الف) فرصت‌هایی که در جهت ایجاد اطمنیان خاطر در گردشگر پدید می‌آیند.
    ب) فرصت‌هایی که تلاش می‌کنند گردشگر را از ریسک‌های ممکن آگاه سازند، یعنی ماهیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی دارند.

  6. نقش کلیدی چرخش اطلاعات در صنعت گردشگری و گردشگری الکترونیک

    گردشگر از پیش از تصمیم گرفتن به سفر، تا مرحله تصمیم‌گیری، اقدام به خرید و حتا هنگام استفاده، به نوعی با اطلاعات گردشگری درگیر است.
    اطلاعات در عرصه آنلاین در چهار ساختار محتوایی نوشته، عکس، صدا و ویدئو وجود دارند.
    تولید، گردآوری، پردازش، به‌کارگیری و انتقال این اطلاعات فرصت‌های کلانی در عرصه آنلاین پدید می‌آورند.
    برای نمونه، مقاصد گردشگری، سازمان‌های بازاریابی مقاصد و تمامی فعالان اقتصادی صنعت باید در چهار شاخه تولید بهتر و سریع‌ترمحتوا، گردآوری بهتر و سریع‌تر محتوا، به‌کارگیری هوشمندانه‌تر محتوا و انتقال بیشتر و بهتر محتوا با هم به رقابت بپردازند.
    این‌جاست که دو فرصت کلان ظهور می‌کند:
    یک) فرصت ظهور انواع کسب‌وکارهای آنلاین در جهت فعالیت در زمینه یک یا چند مرحله فرآیند تولید و انتشار اطلاعات
    دو) فرصت فعالیت‌های بازاریابی آنلاین در هر یک از مراحل نام‌برده در جهت افزایش سهم از بازار
    توجه: هر یک از این دو فرصت کلان صدها فرصت خرد دیگر را در خود جای داده‌اند.

  7. تشدید رقابت اهرمی برای نوآوری‌های آنلاین

    هنگامی که میان فعالان و بخش‌های بازار گردشگری رقابت شدت بگیرد، این شدت یکی از عواملی است که فرصت‌هایی با نوآوری خلق می‌شوند. زیرا رقبا برای غلبه بر یک‌دیگر، نیاز پیدا می‌کنند تا در اقدامات اقتصادی یا بازاریابی خود نوآوری داشته باشند که از این طریق در جهت خلق یا تقویت مزیت‌های رقابتی گام بردارند.

اکنون که بررسی کردیم که چرا کسب‌وکارهای آنلاین و همچنین بازاریابی اینترنتی در گردشگری الکترونیک پدیدار می‌شوند، من تلاش می‌کنم با تأکید بر کاربر به ظرافت و اهمیت بازاریابی اینترنتی در گردشگری الکترونیک بپردازم.


اهمیت بازاریابی اینترنتی در گردشگری الکترونیک

عبارتهای مورد جستجوی گردشگری

برای بررسی این اهمیت استناد می‌کنم به مطالعاتی که شرکت گوگل در سال 2014 انجام داد.

این مطالعه به رفتار و تصمیم‌گیری گردشگران در حوزه آنلاین می‌پردازد.

براساس این مطالعه، مسافران اعلام کرده‌اند که در نخستین مراحل فرآیند سفر به وب یا همان اینترنت مراجعه می‌کنند.

به استناد گوگل، 65% از مسافران اوقات فراغت و 69% از مسافران تجاری، پیش از این‌که برای سفر خود تصمیم‌گیری کنند که کجا و چگونه می‌خواهند بروند، بررسی و جستجوی آنلاین انجام می‌دهند.

به بیان جزئی‌تر؛

مسافران یا همان گردشگران در مرحله الهام‌گیری و انگیزه پیدا کردن برای سفر در 56% مواقع به اینترنت و در 32% مواقع به خانواده، دوستان و همکاران در حوزه آنلاین توجه می‌کنند.

در این بین منابع برتر گردشگران جهت مراجعه به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. 83% به شبکه‌های اجتماعی : 42% یوتیوب و 17% به گوگل‌پلاس و باقی به شبکه‌های دیگر اشتراک عکس و ویدئو
  2. 61% به موتورهای جستجو
  3. 42% به وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای گردشگری
  4. 31% به وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای ویژه مقاصد گردشگری
  5. 27% به وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای دیگر تجاری در گردشگری

همچنین، با استناد به مطالعه گوگل در زمینه رفتار و تصمیم گردشگر در حوزه آنلاین، 74% از گردشگران اوقات فراغت و 77% از گردشگران تجاری اینترنت را منبع اصلی تصمیم‌گیری سفر خود قرار می‌دهند.

و جالب است که بدانید، باز به استناد همین مطالعه، موتورهای جستجوگر از منابع برتر گردشگران و مسافران می‌باشد.

یعنی 57% درصد افرادی که در مطالعه شرکت کردند اعلام کردند که فرآیند خرید و رزرو خود را جهت سفر فراغتی با جستجو آغاز می‌کنند. این رقم برای افرادی که سفرهای تجاری انجام می‌دهند 64% است!

 

نکته جالب‌تر این است که استفاده مسافران از موتورهای جستجو نسبت به استفاده آن‌ها از برندهای آنلاین روندی افزایشی دارد. به این معنی که مسافران بیشتر و بیشتر به جستجوکردن میل می‌کنند.

تا به این‌جا، معنای این اعداد از دید بازاریابی اینترنتی چیست؟

  1. مقاصد، سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری اگر اینترنت را جدی نگیرد و استراتژی مدون، دقیق و مطالعه‌شده‌ای جهت حضور آنلاین نداشته باشند، محکوم به شکست در بازار هستند.
  2. استراتژی دقیق و مطالعه‌شده بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در تصمیم سفر و جذب کاربر(مشتری) تأثیر زیادی دارد.
  3. حضور موفق در موتورهای جستجو، در نهایت نقشی کلیدی برای کسب‌وکارهای آنلاین دارد و می‌تواند ابزاری بسیار کارآمد در رقابت‌ها باشد.
  4. ایجاد کسب‌وکارهای آنلاین یا همان وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای آنلاین گردشگری، یکی از اهرم‌های حضور و تأثیر در بازار و توسعه سهم در بازار است.
  5. وجود یک استراتژی با کیفیت و هوشمند محتوایی می‌تواند افراد را در از فرآیند پیش از تصمیم تا پس از خرید، از یک کاربر مستعد به یک مشتری و از یک مشتری به یک دوست وفادار اینترنتی تبدیل کند.

پرسش: آقای سرفلاح، منظورتان از دوست چیست؟

پاسخ: اگر دقت کرده باشید پیش‌تر گفتم که در کسب‌وکار آنلاین مفهوم ایجاد رابطه جای مفهوم فروش را باید بگیرد. بنابراین استراتژی محتوایی با کیفیت و هوشمند می‌تواند کاربر را به یک همراه علاقه‌مند و گاهاً وفادار تبدیل کند، و این یعنی کاربر دوست کسب‌وکار شماست؛ ممکن است همیشه از شما خرید نکند، ولی قطعاً شما را در یاد خواهد داشت و به شما توجه و مراجعه خواهد کرد.

 

این پنج معنی، معانی کلان نهفته در اعداد مطرح شده هستند که قطعاً و حتماً جا برای بیان جزئیات بسیار است و من صرفاً مفاهیم و مطالب را خیلی کوتاه و مفید بیان کردم.

اما لازم است تا برخی نکات مهم را کمی جزئی‌تر با هم بررسی کنیم.

 

کاربران چگونه در موتورهای جستجو برای سفر جستجو می‌کنند؟

به استناد پژوهش گوگل، جدول زیر را در نظر بگیرید.

  در آغاز برنامه‌ریزی برای سفر   هنگام مقایسه گزینه‌های مختلف  هنگام رزرو و خرید
 عبارت‌های مربوط به مقصد  51%  %48  20%
 عبارت‌های مربوط به قیمت  41%  49%  23%
 برندها و وب‌سایت‌ها  31%  48%  30%
عبارت‌های مربوط به فعالیت‌ها 36% 49% 20%
عبارت‌های مربوط به نیازها و خواسته‌ها 32% 43% 22%

این جدول چه معانی‌ای را از دید بازاریابی اینترنتی در گردشگری الکترونیک در دل خود جای داده است؟

معنی یک) کاربران در هنگام جستجو، بیشتر به عبارت‌های مرتبط به مقصد توجه دارند و سپس به عبارت‌های مربوط به قیمت.

مثال: تور شیراز یا Iran Travel برای عبارت‌های مربوط به مقصد و برای عبارت مربوط به قیمت، تور ارزان کیش، تور ارزان مشهد و ... .

معنی دو) مقایسه و محتوای مقایسه‌ای اگر به صورت با کیفیت و مطمئن ارائه گردد، کاربران آن را دوست می‌دارند.

معنی سوم) بهتر است فکری برای رزرو یا ارجاع کاربران جهت خرید حتماً پیش‌بینی شده باشد.

معنی چهار) کاربران در خصوص فعالیت‌های خاصی در سفر و گردشگری جستجو می‌کنند.

معنی این حرف این است که کاربران به دنبال انواع مختلف گردشگری و سفر هستند و حالت‌های خاصی از سفر را تقاضا می‌کنند. این یعنی تورهای موضوعی و سفرهای خاص.

معنی پنج) کاربران مسائل و عبارت‌های مختلفی را در جهت نیازهای مختلف خود جستجو می‌کنند. این نیازها ممکن است درباره روش حمل‌ونقل، خدماتی خاص در مقصد، حالتی خاص از اقامت‌ها و مسائل این‌چنینی باشد.

 

پرسش: آیا باید به این قالب‌ها در تولید محتوا بسنده کرد؟

پاسخ: خیر! این‌ها قالب‌های کلی هستند و تولید محتوا در چارچوب استراتژی محتوایی که در برنامه راهبردی بازاریابی اینترنتی وجود دارد، بسیار دقیق‌تر،نوآورانه‌تر و با انواع و اقسام حالت‌ها و ادبیات و استراتژی‌های بیان و توزیع صورت می‌گیرد.

پیشنهاد می‌کنم در خصوص بازاریابی محتوا این مطلب را از دست ندهید: 47 استراتژی ساده بازاریابی محتوا با تأکید بر سئو

 

کاربران آماده هستند به برندهای جدید مراجعه کنند!

 در پایان هم این نکته را بیان کنم که براساس مطالعه گوگل، بین 50 تا 65 درصد از کاربران آمادگی پذیرش مراجعه به برندهای تازه را دارند.

معنای این حرف این است که همیشه فرصت برای کسب‌وکارهای جدید جهت ظهور و حضور در بازار وجود دارد و می‌توانند با راهبردهای مناسب آنلاین به جذب کاربران بپردازند.

این‌جاست که هوشمندی و کیفیت استراتژی‌های مختلف بازاریابی اینترنتی اهمیت خود را نشان می‌دهند؛

به این معنا که اگر استراتژی هوشمندی داشته باشید، احتمال از دست دادن کاربران و مشتریان‌تان به دلیل ظهور کسب‌وکارهای جدید کاهش پیدا می‌کند.

و اگر شما یک کسب‌وکار جدید باشید، براساس نقاط ضعف رقبا می‌توانید فرصت ظهور در بازار را برای خود فراهم کنید.

 

نتیجه‌گیری

حضور موفق در بازار گردشگری الکترونیک نیازمند یک استراتژی مناسب، هوشمندانه و مطالعه‌شده است.

یک استراتژی آنلاین که تقریباً به معنای یک برنامه استراتژیک بازاریابی اینترنتی است، ابتکار عمل را به شما خواهد داد و می‌توانید حضورتان را در بازارهای شدید رقابتی تضمین یا تثبیت کنید.

شاید با صراحت تمام بتوان گفت که اگر کسب‌وکاری، و یا حتا مقصدی، فضای آنلاین را در نظر نگیرد و راهبردی جدی، علمی و اجرایی برای آن نداشته باشد، در آرزوی توسعه و شکوفایی خواهد ماند.

در این مطلب تلاش کردم به صورت علمی و مستند، اهمیت بازاریابی اینترنتی را در گردشگری الکترونیک بیان کنم تا این مسئله به طور عمومی و به طور تخصصی در کشور، جدی‌تر گرفته شود.

خوش‌حال می‌شوم دیدگاه‌تان را درباره آن‌چه بیان شد بدانم.

پژوهش، گردآوری و تألیف : مهران سرفلاح

47 استراتژی محتوا و سئو
چگونه وبسایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین بزرگ را به ز...

مطالب مرتبط

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

×
به وب‌سایت من خوش‌آمدید.

آموزش‌ها، تکنیک‌ها و مطالب ویژه را از طریق ایمیل دریافت کنید.