وبسایت‌های رزرواسیون آنلاین چگونه فروش خود را افزایش دهند؟

وبسایت‌های رزرواسیون آنلاین چگونه فروش خود را افزایش دهند؟

با توسعه صنعت گردشگری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، بسترهای توسعه گردشگری الکترونیک اکنون فراهم‌تر است.

در سال‌های گذشته شاهد رشد وب‌سایت‌های رزرو آنلاین هتل، خرید تور یا بلیط هواپیما در کشور بوده‌ایم.

از سوی دیگر، این الگوی مصرف و خرید نیز، کم‌کم در حال افزایش است و هرچه زمان می‌گذرد افراد بیشتری مایل به استفاده از خدمات آنلاین در حوزه گردشگری و سفر می‌شوند، مانند وب‌سایت جاباما، رزرو هتل به صورت آنلاین که هرچه جلوتر می‌رویم  افراد بیشتری برای رزرو آنلاین هتل از این وب‌سایت بهره می‌برند.

همه مفاهیم بالا در مقابل استارت‌آپ‌ها و وب‌سایت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند یک معنا دارد: چگونه نرخ فروش خود را بیشتر کنیم؟

پرسش به ظاهر ساده‌ای است و معمولاً هم به اشتباه پاسخ‌های ساده‌ای به آن داده می‌شود.

در این مطلب قصد دارم روش‌های مختلف علمی و کاربردی مختلفی را جهت افزایش نرخ رزرو وب‌سایت‌های رزرو آنلاین هتل، تور و بلیط بیان کنم که توجه به آن‌ها به صورت جدی به صاحبان این کسب‌وکارها پیشنهاد می‌شود.

 

پاسخ‌های اشتباه به این پرسش

پاسخ‌های اشتباهی که به این پرسش داده می‌شود همه یک مخرج مشترک دارند، ترافیک بیشتر.

این تفکر ترافیک‌محور که عامل موفقیت و فروش بیشتر را صرفاً ترافیک بیشتر می‌داند، باعث می‌شود افراد پاسخ‌های عملیاتی زیر را دنبال کنند:

  • اقدامات مربوط به سئو
  • انواع تبلیغات آنلاین
  • تولید محتوا

اما آیا واقعاً برای افزایش پایدار نرخ رزرو و فروش آنلاین اقدامات بالا پاسخ‌های کافی و درستی هستند؟

پیش از این‌که به سراغ پاسخ علمی‌تر و اساسی‌تر بروم، چند نکته را در مورد تفکر ترافیک‌محور بیان کنم؛

 

  1. تفکر ترافیک‌محور ماهیت کمی دارد، بنابراین مسائل و سازوکار یک کسب‌وکار را صرفاً کمی می‌بیند و این باعث می‌شود کیفیت فراموش شود. باید یادمان باشد که کیفیت است که منجر به کمیت می‌شود، نه برعکس.
  2. وقتی کسی ترافیک‌محور فکر کند، به سراغ تصمیمات ساده و نسخه‌های از پیش‌نوشته‌شده می‌رود، نسخه‌هایی که شاید آنی نیستند که باید باشند! برای مثال، این تفکر باعث می‌شود شخص کسب‌وکار خود را مورد «مطالعه» قرار ندهد تا مشخص شود دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد؟
  3. و یا این اندیشه، فرد را به سمت راهکارهایی می‌فرستد که بیشتر به هزینه‌کرد می‌مانند تا سرمایه‌گذاری. یادمان باشد هر نوع هزینه برای یک کسب‌وکار آنلاین باید نوعی سرمایه‌گذاری باشد.

این‌گونه است که آن هزینه انجام‌شده به صورت ارزشی در دل کسب‌وکار نشست می‌کند.

اگر هدف افزایش ترافیک و بازدید باشد، انواع تبلیغات آنلاین انتخاب می‌شود بدون این‌که بسترهای لازم و اساسی‌تر که در ادامه خواهم گفت فراهم شده باشد!

همچنین، این تفکر باعث می‌شود گرایش به یک «مُد» تقویت شود، مُدی به نام محتوا!

به قول یک ضرب‌المثل، «رُشد از برای رُشد، استراتژی سرطان است».

تولید محتوا از برای تولید محتوا هم چنین حالتی دارد، و بیشتر شبیه به کسی می‌شود که در تاریکی نشسته و فقط تیر پرتاب می‌کند، بدون این‌که بداند این تیرها بر کجا می‌نشینند و چه پیامدها یا دستاوردهایی خواهند داشت! پس، هر تولید محتوایی، تولید محتوای اثربخش نیست، محتوا اگر با یک استراتژی محتوایی دقیق و یک‌پارچه با تمامی استراتژی‌های یک کسب‌وکار نباشد، بیشتر شبیه به هزینه زمانی و پولی‌ست تا یک سرمایه‌گذاری و اقدامی بازاریابانه.

 

 

رمز موفقیت وب‌سایت‌های رزرواسیون آنلاین

وب‌سایت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که بر رزرو آنلاین تمرکز دارند، پایداری و موفقیت‌شان در دو واژه خلاصه می‌شود: «شناخت مشتری».

شاید می‌پرسید که منظورم از شناخت مشتری چیست؟

باید بگویم که بیایید به واژه‌ها دقت بیشتری بکنیم:

 

رزرو آنلاین یعنی چه؟

یعنی کاربر (مشتری) به وب‌سایت ما بیاید و هتل، تور یا بلیط مورد نظر خود را خریداری کند. این جمله به ظاهر ساده است ولی تمام حرف من در این مطلب در همین جمله خلاصه شده است!

بگذارید این‌گونه بگویم که، ما باید مشتری را از قبل از این‌که وارد وب‌سایت ما بشود شروع کنیم به شناختن، زمانی که وارد وب‌سایت یا نرم‌افزارمان می‌شود هم او را دنبال کنیم و تلاش بیشتری در شناخت او کنیم و حتا پس از این‌که خرید را انجام داد و یا نداد هم او را مطالعه کنیم.

یک وب‌سایت یا نرم‌افزار رزرو، محصولی ارائه می‌دهد که با خیلی از مسائل، قالب‌های فکری، ترجیحات اجتماعی و اقتصادی، ملاحظات فردی و رفتارها و افکار دیگر کاربر رابطه دارد.

 

در یک وب‌سایت رزرو، مشتری مانند شیوه سنتی جلوی کانتر فروش نمی‌نشیند، شما را نمی‌بیند و در نتیجه ضعف‌های محصول را نمی‌توانید با شیوه‌های حضوری پوشش و ترفیع دهید، بلکه آن‌چه که در وب‌سایت نیاز است این است که برای هر ثانیه از حضور کاربر در وب‌سایت و فرآیند خرید، برنامه کامل و هدفمند داشته باشید و هیچ کجای این فرآیند کاربر را رها نکنید. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، حتا پیش از ورود و پس از خروج نیز باید شناخت او را ادامه دهید.

پس، کلید طلایی موفقیت یک وب‌سایت رزرواسیون آنلاین، شناخت کاربر است و بس.

 

اگر وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، کاربر خود را بشناسد، هر نوع اقدامات آنلاین او نیز برپایه آن شناخت خواهد بود و بر همین اساس هدفمند. در نتیجه هیچ‌کاری، تأکید می‌کنم هیچ‌کاری خلاف مبانی حاصل‌شده از شناخت کاربر صورت نمی‌گیرد.

 


چگونه وب‌سایت‌های رزرو آنلاین مشتری خود را بشناسند؟

شناخت مشتری، همان‌طور که گفتم از پیش از ورود به وب‌سایت آغاز می‌شود و تا پس از خرید نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین، شناخت مشتری در دو محیط کلی درون و بیرون وب‌سایت شدنی خواهد بود.

 

روش‌های شناخت مشتری آنلاین به شرح زیر می‌باشند:

  1. استفاده از مطالعات موردی و کار کارشناسی
    چه اشکالی دارد بخشی از تلاش‌هایمان را در شناخت مشتری در قالب مطالعات موردی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکترا به انجام برسانیم؟ هم آن‌ها طرحی کاربردی را کار می‌کنند و هم وب‌سایت رزرواسیون ما از نتایج این مطالعات سود خواهد برد! حال مسائل برندسازی و نکات دیگر این اقدام بماند.
    در این روش، ابهاماتی که در کسب‌وکار رزرو آنلاین با آن‌ها روبه‌رو هستیم را می‌توانیم در قالب طرح‌های پژوهشی پاسخ دهیم، و این پاسخ پاسخی واقعی خواهد بود، نه پاسخی بر پایه تصورات خود.
  2. ایجاد پایگاه داده مشتری‌ها
    خوش‌بختانه ما از بسترهای آنلاین سخن می‌گوییم، و این یعنی نیاز به کارهای طاقت‌فرسا و کاغذبازی‌های طولانی نیست.
    تمامی اطلاعات مشتریان خود را در یک پایگاه داده هوشمند وارد کنید. این کار باعث می‌شود الگوهای جالبی در این پایگاه داده کشف کنید و براساس همین الگوها اقدامات اصلاحی، تبلیغات، بازاریابی و حتا برندسازی انجام دهید.
  3. جدی‌تر گرفتن تحلیل‌گرها
    تحلیل‌گرها، به ویژه تحلیل‌گرهایی مانند تحلیل‌گر گوگل، بینگ (یاهو) و الکسا، نکات خیلی جالبی را در دل نمودارها و آمار و ارقام خود دارند که به شناخت بیشتر مشتری آنلاین کمک بسیار بزرگی می‌کنند.
    در دل این آمارها و نمودارها می‌توانید متوجه شوید که کاربر تا کجا از وب‌سایت و مدل رزروی که شما ارائه داده‌اید خوشش آمده، تا کجا ادامه داده و از کجا فرار کرده است!
    همچنین، می‌توانید نقشه‌ای ذهنی و مفهومی از رفتار کاربر به دست آورید، رفتاری که مستقیم و یا غیر مستقیم بر نرخ فروش یا همان رزرو آنلاین شما تأثیر دارد.
  4. با کاربرتان بیشتر حرف بزنید
    حرف زدن با کاربر به هزار و یک روش می‌شود، ولی در این‌جا منظور من بیشتر دو شیوه است.
    1- سعی کنید در تمامی مراحل و همه‌جای وب‌سایت از کاربر پذیرایی کنید.
    برای شفاف‌تر کردن این نکته این مثال را بزنم که، تاکنون به فروش‌گاه‌های خوب رفته‌اید؟ یک نفر سریع می‌آید و می‌گوید «می‌توانم کمکتان کنم؟»
    حال، همین را باید در وب‌سایت پیاده کرد. منتها پیاده‌کردن این مسئله هم به همین سادگی نیست، و خود این روش، شیوه‌های مختلف و کیفیت‌های مختلفی دارد.
    2-    محتوای تعاملی، محتوای تعاملی و باز هم محتوای تعاملی.
    کاربر وقتی به یک وب‌سایت رزرو آنلاین می‌آید، نیامده‌است تا بفهمد که فلان کشور در فلان جشن چی خورد! بلکه آمده که خرید کند یا حداقل از از محصول شما اطلاعات بیشتری به دست آورد. پس، بهتر است محتوای تعاملی بیشتری در وب‌سایت مشاهده کند. محتوایی که کاربر را با موضوع اصلی درگیر کند و نه از در و دیوار سخن بگوید.

    زمانی باید از مسائل دیگر سخن گفت که موضوع اصلی پوشش داده شده باشد. آن موقع است که محتواهای دیگر، بر برندسازی، ترافیک و مسائل دیگر تأثیرات مثبت خواهند گذاشت و ار حالت «صرفاً محتوا» بیرون می‌آیند.
  5. تبدیل جستجوی وب‌سایت به جستجوی هوشمند
    به طور کلی مسئله جستجو در وب‌سایت‌هایی که محصولی برای فروش دارند، اهمیت ویژه دارد. و این اهمیت ویژه‌تر می‌شود زمانی که جستجو، جستجوی هوشمند شود.
    جستجوی هوشمند باعث می‌شود که رفتار جستجوی کاربر یا همان مشتری آنلاین را بهتر و بیشتر متوجه بشویم.
    متوجه می‌شویم که چه چیزهایی را جستجو می‌کند، چگونه جستجو می‌کند و انگیزه‌های جستجوی او بیشتر چه مسائلی را شامل می‌شوند. همچنین، فراتر از این مسئله، می‌توان پاسخ‌های بهتری را هنگام جستجو برای راحتی و سرعت کار به کاربر ارائه داد.
  6. فرآیند خرید را با چشم تیزبین‌تری دنبال کنید
    سعی کنید با استفاده از تیم برنامه‌نویسی خود امکانی را فراهم کنید که دقیقاً بدانید چه کسانی و برای چه فرآیند را ترک کردند و این‌که چه مقدار زمان به طور متوسط صرف می‌کنند تا فرآیند خرید را طی کنند. این‌گونه در بهینه‌سازی فرآیند خرید و شناخت ابعاد مختلف کاربر خود موفق‌تر خواهید بود.

 

روش‌ها و راهبردهای مختلفی را می‌توان برای شناخت مشتری ایجاد کرد، اما آن‌چه در بالا بیان شد، روش‌های کلی و عمومی بودند که لازم دانستم درباره‌شان بنویسم.

حال که تا این‌جا نلاش کردیم که مشتری آنلاین خود را بیشتر و بهتر بشناسیم، چگونه می‌توانیم از این شناخت‌های به دست آمده در جهت افزایش فروش و رزرو خود بهره گیریم؟

در اداهه به این چگونگی خواهم پرداخت.

 

 

روش‌های افزایش نرخ رزرو یا فروش آنلاین

زمانی که مشتری آنلاین خود را شناخته باشیم، دیگر در هیچ اقدام تبلیغاتی، بازاریابی و اقدامات درون‌وبسایتی، با ابهامات مختلف روبه‌رو نیستیم و تصمیمات‌مان مطمئن‌تر و مستندتر می‌باشند.

این تصمیم‌ها یا روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • تولید محتوایی که با انگیزه و سلیقه کاربران هدف تطبیق بیشتری دارد
  • راحت‌تر کردن فرآیند تصمیم‌گیری و خرید برای مشتری آنلاین
  • تقویت و توسعه مزیت‌های خود نسبت به رقبا با تأکید بر ذهنیت کاربران هدف
  • روش‌های انگیزشی خاص و مهندسی‌شده در مراحل خاص تأثیرگذاری بر کاربر
  • نمایش نتایج بهتر و اثربخش‌تر در جستجوها یا بخش‌های مختلف وب‌سایت
  • فراهم کردن بسته‌های جزئی برای تقویت انگیزه خرید یا خرید بیشتر
  • سفارشی‌سازی و ویژه‌سازی بهتر و منعطف‌تر یا بهینه‌تر
  • پیشنهادات منطبق با نیاز، ملاحظات یا ذهنیت کاربران
  • رفع ابهام‌ها و نگرانی‌های مشتریان مختلف
  • زیباسازی عناصر مختلف وب‌سایت با توجه به معیارهای زیبایی‌شناختی مشتریان هدف
  • بهینه‌سازی ساختاری وب‌سایت و سهولت دسترسی به گزینه‌های محتلف مورد نیاز
  • ایجاد ابزارهای خاص و مفید برای نیازی خاص از کاربران
  • و ده‌ها روش دیگر...

 

 

نتیجه‌گیری

دنیای پیچیده‌ای است و ظرافت‌های بسیار زیادی وجود دارد. همه این موارد سرچشمه‌گرفته از نگاهی علمی به موضوع است؛ و توجه بفرمایید که من فقط سطح موضوع را خراشی دادم و حتا وارد مسائل مربوط به «تصمیم‌گیری سفر» و «الگوهای تصمیم‌گیری آنلاین سفر» نشدم.

ولی، اکنون به صورت مستدل مشخص شد که صرفاً افزایش ترافیک با اقدامات سئو، تولید محتوا که گاهی من به آن می‌گویم «پَرت‌کردن محتوا» و تبلیغات آنلاین به معنی افزایش پایدار فروش و افزایش سهم از بازار نیست.

به بیان دیگر، حیف است مفاهیم وسیع و علمی گردشگری الکترونیک را به اقدامات خردی چون سئو و مانند آن تقلیل دهیم و انتظار توسعه صنعت گردشگری در گستره آنلاین را داشته باشیم.

آن‌چه در این مطلب تلاش کردم بیان کنم، موارد و مسائلی بودند که توجه و عمل به آن‌ها، قطعاً و حتماً در سرنوشت کسب‌وکار رزرو آنلاین تأثیر خواهد گذاشت و آن را از «صرفاً یک وب‌سایت دیگر» به یک «برند برجسته» تبدیل خواهد کرد.

علمی‌تر، عمیق‌تر و با دید وسیع‌تری گردشگری الکترونیک را بنگریم.

 

 

پرنویس4: 7 پرسشی که باید حتماً از شرکتی که می‌خواه...
بازاریابی اینترنتی از منظر ضرب‌المثل‌های فارسی بخش...

مطالب مرتبط

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - نازنین

    سلام
    هر پست شما مثل یک ترم کلاس درس هست و چند بار باید مطلب را با دقت خواند تا تمامی نکات را متوجه شد.
    متشکر که مطالب کاربردی و علمی منتشر میکنید تا دیگران هم استفاده کنند.
    در پناه حق

  • درود بر شما بانوی گرامی
    محبت دارید.
    در تلاش هستم روز به روز مطالب بهتر و کاربردی‌تری بگذارم.

    سپاس از اینکه دنبال می‌کنید.

  • http://www.picrap.it/images/photos/281/1/f88942144c08a387cd76dbdb.jpg

×
به وب‌سایت من خوش‌آمدید.

آموزش‌ها، تکنیک‌ها و مطالب ویژه را از طریق ایمیل دریافت کنید.