بازاریابی اینترنتی از منظر ضرب‌المثل‌های فارسی بخش یک

بازاریابی اینترنتی از منظر ضرب‌المثل‌های فارسی بخش یک

شاید بگویید بازاریابی اینترنتی را چه به ضرب‌المثل‌های فارسی؟

ولی واقعاً این‌طور نیست، خیلی از ضرب‌المثل‌های فارسی مصداق‌های عینی در بازاریابی اینترنتی و استراتژی‌های آنلاین دارند.

در این مطلب من تلاش می‌کنم تا با ساختارشکنی و همچنین ایجاد جنبه طنز، مصداق‌های بازاریابی اینترنتی و استراتژی آنلاین را از دید ضرب‌المثل‌های فارسی به صورت خلاصه و مفید مرور کنم تا هم بهتر در ذهن ثبت شوند و هم نگاهی تازه به موضوع بازاریابی اینترنتی شده باشد.

 

آب از دستش نمی‌چکه و مصداق آن در بازاریابی اینترنتی:

معنای یک) برخی کسب‌وکارهای آنلاین گاهی دچار این اشتباه رویکردی می‌شوند که یادشان می‌رود باید به کاربران و مخاطبان خود هرازگاهی ارزش‌های افزوده خاصی ارائه بدهند.

همیشه در حال گرفتن بودن به لحاظ استراتژی آنلاین و بازاریابی اینترنتی رویکردی است که معمولاً به خلق یک برند عاطفی-عقلانی نمی‌انجامد.

مهم نیست که چه چیزی، مهم این است که گاهی باید به کاربر چیزی را رایگان ارائه داد و یا احترامی ویژه گذاشت یا از او قدردانی کرد.

معنای دو) معنای دیگر این ضرب‌المثل در استراتژی محتوایی این است که بهتر است به کاربر محتوایی در خور و واقعاً کاربردی داد؛ برای مثال کاری که من در مطلب ... انجام دادم. این مسئله در نهایت باعث افزایش نرخ بازدهی، توسعه مفاهیم برند و نکات مثبت دیگر از دید بازاریابی اینترنتی می‌شود.


 

آب گر بر باد رود باران است و مصداق آن در بازاریابی محتوا:

هدف از تولید محتوا چیست؟ شاید بتوان گفت هدف از بازاریابی محتوایی دو شاخه کلی از اهداف را شامل می‌شود.

  1. برندسازی
  2. افزایش سود

معنای این ضرب‌المثل در بازاریابی محتوا این است که از سویی باید محتوایی تولید کرد که قابلیت سوار شدن بر باد را داشته باشد و به سمت باران شدن حرکت کند، و وظیفه خود را که یک یا هر دوی موارد بالا است را به انجام رساند؛ و از سوی دیگر محتوا را باید یاری کرد که بر باد نشیند. تولید محتوای خوب بدون ترویج خوب آن یک استراتژی ناقص محتوایی است.


 

آتش که گرفت، خشک و تر می‌سوزد و مصداق این ضرب‌المثل در بازاریابی اینترنتی:

اگر فرآیندها، سازوکارها، مفاهیم و اهداف یک کسب‌وکار آنلاین در هارمونی و هماهنگی کامل با هم نباشند و یک‌جا این زنجیره ارزش در ذهن کاربر قطع شود، در واقع فرآیند تبدیل کاربر هدف به مشتری قطع شده است.

مهم نیست که چه قدر برای ظاهر و سیستم رزرو و فروشگاه آنلاین و غیره هزینه کرده باشید، مهم این است که سناریوی ورود کاربر به وب‌سایت یا نرم‌افزار از آغاز تا پایان، سناریوی کامل و بدون نقصی باشد.


 

آدم از کوچکی بزرگ می‌شود و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی آنلاین

اگر یک کسب‌وکار آنلاین، از آغاز فعالیت به زمان بزرگ شدن و حجیم شدن خود فکر نکرده باشد بعداً قطعاً به مشکل خواهد خورد. بنابراین در تدوین بهترین ساختارها و استراتژی‌های آنلاین باید این نکته در نظر گرفته شود که اگر حجم داده‌ها، تعدا کاربران و غیره زیاد شد، ساختار فعلی پاسخ‌گوست؟ و یا آیا قابلیت توسعه پایدار بدون به وجود آمدن مشکل، در نظر گرفته شده است؟

معنای دیگر این است که فاصله یک کسب‌وکار از کوچکی تا بزرگی، یک استراتژی خوب است. استراتژی خوب یعنی استراتژی‌ای که علمی، مطالعه‌شده و آگاهانه باشد.


 

آسیاب به نوبت و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی آنلاین:

معنای این ضرب‌المثل در استراتژی آنلاین این است که گام‌ها و فازهای توسعه باید به ترتیب و با حوصله رعایت و اجرا شوند.

بدون فاز صفر که فاز مطالعاتی است، اجرا بی‌معنا یا کور است.و مراحل توسعه نیز باید در زمان خود اجرایی گردند.

در برخی پروژه‌های خاص نیاز است که چندچیز یک‌جا ارائه شود، ولی همیشه می‌توان پروژه‌های آنلاین را به فازهای زمان‌بندی‌شده تقسیم کرد تا سلامت پروژه تضمین گردد.

فازهای توسعه الزاماً به معنای کدنویسی و برنامه‌نویسی و امکانات تازه نیست، بلکه گاهی هماهنگی میان ابزارها و استراتژی‌های مختلف است.

مثلاً برخی این اشتباه را می‌کنند که به یک‌باره در همه شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت می‌کنند، و فارق از این‌که آیا آن شبکه‌ها برای محصول آن‌ها مناسب است، عملاً بازده خوبی از هیچ‌کدام نمی‌گیرند؛ چون باید گام به گام، اصولی و برنامه‌ریزی شده پیش رفت.


 

آش کشک خاله‌ته؛ بخوری پاته، نخوری پاته و مصداق این ضرب‌المثل در حضور آنلاین (online presence)

داشتن یک استراتژی آنلاین همین آش کشک خاله است، چه بخواهیم بخوریم و چه نخواهیم بخوریم، پیش رویمان قرار دارد.

اگر یک شرکت و یا کسب‌وکاری اهمیت حضور آنلاین را متوجه شده باشد و به صورت نرم‌افزار یا وب‌سایت حضور خود را بیان کرده باشد و یک استراتژی آنلاین مناسب نداشته باشد، چه فایده؟

بگذریم از آن دسته که وب‌سایت را بیشتر یک دکور مجازی می‌دانند که قطعاً هم در اشتباه هستند، من درباره آن دسته می‌گویم که به وب‌سایت و کارآمدی آن اعتقاد دارند، ولی وقتی پای یک استراتژی مدون به میان می‌آید اعتقادها سست می‌شود.

این در حالی است که یک وب‌سایت یا یک کسب‌وکار آنلاین، تنها و تنها با یک استراتژی جامع و دقیق آنلاین می‌تواند موفقیت و پایداری خود را تضمین کند. برخی از شرکت‌ها به جای داشتن یک استراتژی بهینه و کاهش هزینه‌ها، به زور پول و تبلیغ و خرید لینک تلاش دارند تا خود را در فضای آنلاین به نمایش گذارند، اما وقتی در تاکتیک‌ها و تکنیک‌های درونی وب‌سایت آنان ریز می‌شوی می‌بینی که هیچ خبری از یک انسجام استراتژیک نیست، این وب‌سایت‌ها همان‌هایی هستند که دوره فرمان‌روایی‌شان در فضای آنلاین با ظهور استارت‌آپ‌های باهوش به پایان می‌رسد.

مصداق دیگر این ضرب‌المثل را می‌توان بازاریابی محتوا یا استراتژی محتوا دانست. امروزه و آینده بحث، بحثِ محتواست و محتوا هم گونه‌های مختلف دارد، یعنی حتا می‌توان بالای 100 نوع محتوا را در دنیای آنلاین نام برد.

شرکت، کسب‌وکار و وب‌سایتی که به نوعی به محتوا، حال در هر قالب و نوعی، فکر نکرده باشد و استراتژی مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای نداشته باشد، در حال ساختن و تقویت یک پاشنه آشیل بزرگ برای خود است.

این دو آش را باید خورد، راهی نیست. پس چه بهتر که هم خورد و هم از خوردنش لذت برد.

 

آفتابه لگن هفت دست، ولی شام و ناهار هیچی و مصداق این ضرب‌المثل درتولید محتوا:

زمانی که تولید محتوا در یک چارچوب نظام‌مند و هدف‌مند نباشد، دو اتفاق بزرگ می‌افتد:

محتوای تولید شده بازدهی نخواهد داشت و یا در نرخ تبدیل تفاوتی ایجاد نمی‌کند

پیام برند و یا پیام بازاریابی منتقل نمی‌شود

این‌جاست که باید از این ضرب‌المثل استفاده کرد، زیرا مهم نیست که 100 مطلب یا 10 مطلب در وب‌سایت وجود داشته باشد، مهم این است که مطالب کیفیت داشته باشند و برای کیفیت داشتن وجود هدف، نظم و برنامه الزامی‌ست.


 

آنان که غنی‌ترند، محتاج‌ترند و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی آنلاین:

برخی وب‌سایت‌ها یا کسب‌وکارهایی که وضعیت «فعلی» خوبی در بازار خود دارند دچار نوعی عارضه می‌شوند، من نام این عارضه را «خود-جاودان-پنداری» می‌گذارم.

وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاینی که مدام در حال توسعه عرضی و طولی و عمقی نباشند، در واقع در مرحله رکود یا نزول خود قرار دارند، فقط زمانی متوجه می‌شوند که دیر شده است.

هر کسب‌وکار آنلاینی هرچه قدر هم که موفق و بزرگ باشد باید مدام در اندیشه توسعه خود باشد و توسعه الزاماً به معنای افزایش اندازه نیست، بلکه گاهی به معنای تغییر روش‌ها و ابزارهاست. گرنه این توسعه را رقبا یا کسب‌وکارهای نوظهور انجام می‌دهند و گوی سبقت را خواهند ربود.

یاد سخن داروین افتادم که می‌گفت: این گونه‌های قوی نیستند که توسط طبیعت انتخاب می‌شوند، بلکه گونه‌هایی هستند که قدرت سازش بیشتری دارند. حتا بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی مانند گوگل و فیسبوک و آمازون و ... هم این اصل را رعایت می‌کنند.


 

آن‌قدر سمن هست، که یاسمن توش گمه و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی ساختاری و بصری آنلاین

برخی وب‌سایت‌ها یا کسب‌وکارها هستند که آن‌قدر ظاهر شلوغی دارند که روی بازده جزئی مواردی که در وب‌سایت خود دارند تأثیر می‌گذارد. درست است که هنوز بازار وب‌سایت‌هایی که 50 عدد بنر در هر صفحه خود دارند گرم است ولی این روند رو به سردی گذاشته است و هرچه پیش‌تر می‌رویم با ظهور ساختارها و استراتژی‌های جدید و نوآورانه، این مدل‌ها دیگر کارآیی امروزی خود را از دست خواهند داد.

بنابراین کسب‌وکارهایی که در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی هستند باید به مفهوم این ضرب‌المثل به دقت توجه کنند تا بعداً در دام‌ها و بن‌بست‌های ساختاری نیافتند.


 

از آب کره گرفتن و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی ساختاری و استراتژی‌های افزایش نرخ تبدیل

یک وب‌سایت یا یک نرم‌افزار آنلاین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی ساختاری شده باشد که تمام بخش‌ها و گوشه و کنار آن به صورت هدف‌مند در جهت توسعه مفاهیم برند یا در جهت افزایش نرخ تبدیل عمل کند. هیچ بخش یا گوشه و کناری نباید همین‌جوری و صرفاً برای خالی نبودن عریضه وجود داشته باشد. حال خود این موضوع هم دارای کیفیت‌های متفاوتی است که این بهترین کیفیت با کار کارشناسی، مطالعاتی و یا آزمایش الف/ب قابل شناسایی و اجراست.

پس از تمامی آب موجود در فضا و ابزارهای آنلاین باید نهایت میزان کره گرفته شود، منتها این کره گرفتن به معنای نگاه بازاری به کاربر نیست!


 

از آن نترس که‌ های و هوی دارد، از آن بترس که سر به تو دارد و مصداق این ضرب‌المثل در مطالعه و رصد بازار

این ضرب‌المثل به ویژه در خصوص استارت‌آپ‌ها و دیگر وب‌سایت‌هایی صدق می‌کند که حواس‌شان به محیط زیست‌شان نیست و تحرکات رقبای پنهان یا موجود را رصد نمی‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا زمانی به خود بیایند که هزینه‌های رقابت و بازاریابی بیشتر شده است، چون رقبا بهتر عمل کرده‌اند تا معیارهای جدیدی را به بازی رقابت آورده‌اند.


 

از کوزه همان برون تراود که در اوست و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی ساختاری و استراتژی محتوا و حتا استراتژی آنلاین

هنگامی که ساختار یک کسب‌وکار آنلاین، چه وب‌سایت و چه نرم‌افزار به نوعی طراحی و برنامه‌ریزی شده باشد که با مفهوم برند، چشم‌انداز و ادعای آن هماهنگی کامل نداشته باشد و یا قابلیت انعطاف در بستر زمان را نداشته باشد، زمانی خواهد رسید که صاحبان و مدیران آن توقعی که دارند را محقق‌شده نمی‌یابند. این‌جاست که باید گفت ساختاری که تعریف کردید همین است و نباید انتظار داشته باشید که چیز دیگری از آن بیرون آید.

همین امر در استراتژی محتوا هم دیده می‌شود. هنگامی که مدیران دچار سوءتفاهم درباره تولید محتوا هستند، به تولید محتوایی می‌پردازند که هدف‌گذاری دقیق نشده است و به اصطلاح من فقط محتوا پَرت می‌کنند.

پَرت کردن محتوا همانا و ندیدن بازخورد و عدم تغییر در نرخ فروش یا بازده همانا.

در خصوص استراتژی آنلاین هم من به عینه موارد زیادی دیدم، و این مسئله هیچ ربطی به بزرگ و کوچک بودن شرکت‌ها و درصد موفقیت‌شان در بازار سنتی ندارد. با فضای آنلاین همان برخورد بروکراتیک و «هرچه بیشتر بهتر» و «پیروی از مد» و مسائلی از این دست را دنبال می‌کنند بدون آن‌که یک استراتژی از پایه و اساس مطالعه‌شده داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود تا با این‌که هزینه زیادی صرف حضور آنلاین خود می‌کنند، آن‌گونه که باید بازده در خوری نبینند و از سویی کسب‌وکارهایی بسیار کوچک‌تر ولی با راهبردی هوشمندانه و مطالعه‌شده، به رقابت با آن‌ها بپردازند.


از ماست که بر ماست و مصداق این ضرب‌المثل در نرخ تبدیل

با توجه به مطالبی که در بالا گفتم هر موفقیت و یا عدم موفقیتی در حوزه آنلاین، سرچشمه گرفته از سلسله دلایلی هست. هیچ چیز در حوزه آنلاین تصادفی نیست، هیچ چیز!

همه چیز قابل برنامه‌ریزی است چون اساس دنیای صفر و یک برنامه‌ریزی است، ما با دنیایی ریاضی‌وار و منطقی طرف هستیم و ابزارهایی که با فرمول‌های ریاضی و فیزیک عمل می‌کنند. پس، هیچ چیز همین‌طوری نیست.

در نتیجه، شکست و موفقیت یک کسب‌وکار یا یک ایده، حتماً دلایلی در دل خود دارد.

زمانی که این دلایل مورد توجه و مطالعه قرار نگیرند، راه موفقیت و یا مسیرهای شکست و خطا، روشن نمی‌شوند.

پس، چه موفقیت و چه شکست، از ماست که بر ماست.


 

از هول حلیم افتاد توی دیگ و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی‌های تقلیدیِ ساختاری

حتماً دیده‌اید، زمانی که یک جریان یا یک ایده‌ای باب می‌شود متأسفانه تعداد زیادی بدون هیچ گونه نوآوری به سراغ آن می‌روند.

استفاده از ایده‌های موجود و پرورش آن‌ها هیچ اشکالی ندارد و خوب هم هست، ولی زمانی که نوآوری به صفر برسد، زنگ خطر به صدا در می‌آید. چرا؟

چون از یک طرف وقتی ایده‌ای از جای دیگر گرفته شود، عمر آن ایده زیاد شده است و آن ایده پیر است، و ایده‌های پیر معمولاً بر لبه شکست و تغییر روندها قرار دارند.

از طرف دیگر، تا ساختار تقلیدی بیاید با ایده‌های قبلی رقابت کند، ادبیات بازار و رقابت تغییر کرده است.

به نوعی ایده تقلیدی می‌ماند در یک برزخ که نه راه پس دارد نه راه پیش.

در نتیجه یا باید هزینه سنگینی را جهت بازسازی خود خرج کند یا باید شکست را بپذیرد.

پس، باید دقت کرد که نباید از هول حلیم توی دیگ افتاد، چون ایده‌های داغ امروز، ایده‌های سوخته فردا هستند و زمان معیاری طلایی است.


 

اگر بیل‌زنی، باغچه خودت را بیل بزن و مصداق این ضرب‌المثل در خصوص شرکت‌های خدمات دهی سئو و بازاریابی اینترنتی

با این‌که شرکت‌ها و افرادی هستند که به خوبی و علمی و با تجربه واقعی به ارائه خدمات در زمینه‌های بازاریابی اینترنتی، سئو، مشاوره در حوزه محتوا و تولید محتوا و مسائل مربوط می‌پردازند، شرکت‌ها و افراد زیادی هم هستند که نسخه‌هایی که برای مشتریان خود ارائه می‌دهند را خودشان به آزمایش و پژوهش نگذاشته‌اند!

من موارد زیادی را دیده‌ام و قطعاً شما هم تجربه‌هایی را داشته باشید.

یکی از دلایل راه‌اندازی بال الکترونیکی هم همین بود، در واقع بال الکترونیکی نه تنها بلاگ حرفه‌ای من در حوزه بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوا است، به نوعی موش آزمایش‌گاهی و آزمایش‌گاه من هم هست، که تقریباً تمامی استراتژی‌های محتوایی را در آن به آزمایش می‌گذارم و در جهت درک رفتار خزنده‌های موتورهای جستجو تلاش می‌کنم؛ سپس در این حوزه براساس تجربیات میدانی، مستند و مستدل، به دیگران مشاوره می‌دهم.


 

اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود و مصداق این ضرب‌المثل در استراتژی محتوا

محتوا چیزی است که کلاً نیاز به حوصله و صبوری دارد. چیزی نیست که الزاماً یک دفعه بتوان از آن بازده آنی گرفت.

هرچند که گاهی با تولید یک محتوای خاص می‌شود بازده آنی مورد هدف را گرفت، اما در کل برای یک نتیجه پایدار و حضور برجسته در موتورهای جستجو و جذب لین‌های مفید (لینک‌سازی) نیاز به تولید صبورانه و حکیمانه محتواست.

و تولید محتوا به این معنا نیست که هر روز 5 مطلب تولید شود، خیر، حتا هفته‌ای یک مطلب ولی مطلب با کیفیت. البته تعداد و حجم مطالب بستگی به نوع کسب‌وکار و صنعت و حوزه آن دارد.


 

این تو بمیری، از آن تو بمیری‌ها نیست و مصداق این ضرب‌المثل در جدی نگرفتن روندها

روندهای کلان و حتا خرد بازار هدف و فضای آنلاین و فناورانه را باید جدی گرفت. بی‌توجهی به تغییر روندها و عدم رصد آن‌ها یکی از عوامل مهم شکست کسب‌وکارهای آنلاین است. اگر کوچک‌ترین تغییر روندی را مشاهده کردید، این مثل را به یاد خود آورید. همان روند می‌تواند آرام آرام به یک روند کلی تبدیل شود و کلاً فضا تغییر کند. پس، در مقابل روندها یادتان باشد این تو بمیری، از آن تو بمیری‌ها نیست... .


 

پنج انگشت برادرند، برابر نیستند و مصداق این ضرب‌المثل در هماهنگی‌های درون‌استراتژیک استراتژی آنلاین

یک استراتژی جامع آنلاین از چند استراتژی کوچک‌تر تشکیل شده است و هر کدام از آن‌ها هم به تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و اقدامات مختلف.

در نتیجه، هر کدام از این استراتژی‌های کوچک‌تر اهمیت خود را در جای خود دارند و نباید دچار این اشتباه شد بر یکی تمرکز کرد و دیگران را از یاد برد.

این اشتباه اشتباهی شایع است، به طوری که برای مثال هنوز وب‌سایت که پایگاه اصلی آنلاین است کامل نیست و مدیران یا مسئولان آن آغاز می‌کنند به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارجاع به وب‌سایت.

یا اشتباه شایع دیگر فراموشی کلی یک یا چند استراتژی دیگر است.

در صورتی که بهترین نتیجه در یک هارمونی برنامه‌ریزی‌شده به دست می‌آید.


 

تا تنور گرمه نون‌ رو بچسبون و مصداق این ضرب‌المثل در زمان‌سنجی و برنامه‌های زمانی پروژه‌های آنلاین

من مربی و مشاور در کارآفرینی هم هستم، در کارآفرینی یک اصطلاح داریم که می‌گوید «پنجره فرصت».

یک ایده آنلاین از زمانی که به دست می‌آید تا زمانی که پرورش می‌یابد و اجرایی می‌شود نباید زمان زیادی را صرف کند، برای مثال بهتر است ایده‌ها نهایتاً ظرف 6 ماه اجرایی شوند.

در غیر این صورت یا روندها تغییر می‌کنند یا رقبا بیشتر می‌شوند و رقبای بیشتر یعنی هزینه‌های بیشتر رقابت.

پس، تا تنور گرم است باید ایده آنلاین را چسباند.

 

نتیجه‌گیری

رهِ آسمان درون است؛ پَرِ عشق را بجنبان / پَرِ عشق چون قوی شد؛ غم نردبان نماند (مولانا)

وبسایت‌های رزرواسیون آنلاین چگونه فروش خود را افزا...
15 نکته مهم برای یادگیری از نخستین کنفرانس تبلیغات...

مطالب مرتبط

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • بسیار هم عالی و جالب.

  • با درود

    سپاس از این‌که وقت گذاشتید و ممنون از محبت‌تان.

  • مهمان - mahdi

    مطالب تون عالیه برای استفاده از مطالبتون اجاره می خواستم( با ذکر منبع)

  • http://yashospitality.com/images/photos/1245/10/64b776b6b84d3edb68487311.jpg

  • مهمان - Calvin

    http://sportwizja.pl/martad17xd Fo Ti assists in androgenetic alopecia. It can help increase circulation to the scalp and spur growth of hair. If you have a family group history of pattern baldness, then this can be herb to you hair follicle. Fo Ti will help turn grey hair to black additionally the add shine to locks. Great supplements and products with Fo Ti are ADP and Shin hair products.

  • مهمان - Dorian

×
به وب‌سایت من خوش‌آمدید.

آموزش‌ها، تکنیک‌ها و مطالب ویژه را از طریق ایمیل دریافت کنید.