کتاب بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

کتاب بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی
0
0
0
s2sdefault

درباره نویسنده کتاب بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

ربکا لیب در جهان به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، تبلیغات، نشر و رسانه شناخته شده است. او یک مشاور، نویسنده و سخنران محبوب است، و همچنین تحلیل‌گر رسانه و بازاریابی دیجیتال در گروه آلتمتر. پیشتر، ربکا عملیات مشاوره الکترونیکی آمریکا را اجرا و هدایت کرده بود. او برای بیش از هفت سال معاون و سردبیر شبکه کلیک‌زی بود. ربکا همچنین، برای مدتی در همان دوران، دیده‌بان موتورهای جستجو را کنترل می‌کرد. او به نام‌های تجاری و سازمان‌های تجاری تخصصی مختلفی مشاوره راهبردی محتوا می‌دهد. همچنین قبل از این ربکا رتبه‌های مدیریت ارشد بازریابی و ارتباطات را در مراکز مشاوره‌ای راهبردی خدمات الکترونیکی بر عهده داشت، از جمله سیگل+گیل. او با ظرفیت مشابهی برای سرگرمی‌های جهانی و شرکت‌های رسانه‌ای شامل گروه تلویزیونی یونیورسال (که قبلاَ به نام شبکه بین‌المللی آمریکا شناخته می‌شد) و تلویزیون های RTL کار کرد. به عنوان یک روزنامه‌نگار، ربکا برای مطبوعات متعددی درباره رسانه نوشته است، که شامل نیویورک تایمز و وال‌استریت ژورنال می‌شود. او پنج سال را به عنوان مدیر ارشد دایره آلمانی/اروپای شرقی در برلین گذراند. تا همین سال‌های اخیر، ربکا در مرکز انتشارات دانشگاه نیویورک درس می‌داد، جایی که همزمان در گروه مشاوره‌ای مطبوعات الکترونیکی هم خدمت می‌کرد.

کتاب اول او، حقیقت بهینه‌سازی موتور جستجو، که توسط نشر اف‌تی منتشر شد، بلافاصله تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب در سایت آمازون شد. کتاب‌های او همچنان در بسیاری از دسته‌بندی های مربوط به بازاریابی اینترنتی در ده کتاب اول رده‌بندی شده است.

 

پیش‌گفتارکتاب بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

اولین بار واژه بازاریابی محتوا را در سال 2001 استفاده کردم. تا آن لحظه، این واژه به ندرت شنیده یا گفته شده بود. متخصصان بازاریابی و نشر شماری از واژگان را برای توصیف این مفهوم که یک برند، داستانی را برای جذب و حفظ مشتری تعریف کند استفاده می‌کردند: نشر شخصی، رسانه شخصی، رسانه مشتری، نشر مشتری، رسانه اعضا، رسانه خصوصی، محتوای برنددار، رسانه سازمانی، نشر سازمانی، روزنامه‌نگاری سازمانی، رسانه برنددار و ... .

چرا از بین همه این‌ها، بازاریابی محتوا ؟ بگذارید از ابتدا شروع کنیم. بازاریابی چنانکه در واژه‌نامه مریام-وبستر تعریف شده است، فعالیت یا کسب‌و‌کار ترویج و فروش محصولات و خدمات است. بطور سنتی، شرکت‌ها این کار را با جلب توجه بواسطه استفاده از تبلیغات و تشویقات از طریق محتوای افراد دیگر انجام می‌دادند. برای مثال، اگر مشتری‌های من مجله‌های تجاری مطرح را بخوانند، من در آن مجله تبلیغی می‌خرم، به آن امید که بتوانم توجه آن‌ها را آنقدر که تأثیری بر فروشم داشته‌باشد به خود جلب کنم. همین قاعده برای تلویزیون، رادیو و حتی خرید تبلیغات بصری در فضای وب هم صادق است.

افزون بر تبلیغات، بازاریابان تلاش می‌کنند که داستان‌هایشان را در رسانه‌های سنتی نشر دهند. بزرگترین نام‌های تجاری دنیا همچنان میلیاردها خرج پوشش خبری می‌کنند. این نوع بازاریابی قرار نیست کنار برود، اما اگر هزاران پیامی را که مصرف‌کنندگان هر روزه با آن‌ها به رگبار بسته می‌شوند درنظر بگیریم، نفوذ در این هرج و مرج هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

این‌جاست که بازاریابی محتوا وارد می‌شود. چطور است، اگر بجای خرید توجه دیگران، محتوایی تولید کنیم که چنان آگا‌هی‌بخش، ارزشمند و قانع‌کننده باشد که بر زندگی مشتریان آینده ما اثر مثبتی گذاشته و کسب‌وکار ما را نیز تحت تاثیر قراردهد؟ چطور است، اگر به‌جای رسانه‌های سنتی، خود ما مرجع تخصصی مشتریانمان بشویم؟ این چه فایده‌ای برای کسب و کار ما خواهد داشت؟

چه آنلاین، چه رودررو و چه چاپی، چطور خودتان را در صنعتی که فعالیت می‌کنید به عنوان یک مرجع واقعی و تخصصی مطرح می‌کنید؟ پاسخ این است : بواسطه محتوایی عالی و مستمر.

همه افراد محتوا تولید می‌کنند ... اما برای رسیدن به بازاریابی محتوا، نیاز است کاری برای کسب و کار خود بکنید. به همین دلیل است که واژه بازاریابی محتوا این چنین در فضای تخصصی بازاریابی طنین انداز شده است. این محتوایی است که اثرگذار باشد، هم بر روی مشتریان شما و هم بر روی حساب بانکی شرکت‌تان.

 

بازاریابی محتوا چیز تازه‌ای نیست

بازاریابی محتوا از زمان نقاشی‌های غارنشینان به کار می‌رفته است. شرکت جان دییر و مجله مشتریانش به نام فارو به عنوان اولین تلاش برای بازاریابی محتوا شناخته شده است. در آن زمان، کشاورزان نیاز داشتند درباره جدیدترین فناوری‌ها آموزش‌هایی دریافت کنند تا بتوانند موفق‌تر باشند. بجای جلب توجه‌ها با صرف هزینه، آن‌ها یک جریان محتوای چاپی را در 1895 بوجود آوردند، که به کشاورزان همه چیز را درباره آخرین فناوری‌ها و روند‌های کشاورزی آموزش می‌داد. بیش از صد سال بعد و با توزیع 1.5 ملیون نسخه در 40 کشور، فارو می‌تواند موفق‌ترین جریان بازاریابی محتوا در تاریخ قلمداد شود.

از آن زمان تا کنون، هزاران شرکت از بازاریابی محتوا (در اشکال مختلفی) استفاده کرده‌اند، اما تا به امروز، هرگز اینقدر تمرکز متخصصان روی بازاریابی محتوا نبوده است. چرا؟

اولاَ، موانع ورود از بین رفته‌اند. چنان‌که من و نیوت برت در اولین کتابمان مطرح کردیم، دلایل زیر در‌ها را برای بازاریابان نام تجاری باز گذاشته تا بتوانند در صنعت خود به یک ناشر تبدیل شوند:

  • خریداران محتوا را بیش از همیشه از منابع سازمانی می‌پذیرند. به بیان دیگر، برای اینکه خوانندگان ثابت داشته باشید، لازم نیست حتما در حد و اندازه مجله وال‌استریت باشید.
  • خریداران 99% اطلاعات مورد نیاز برای خرید را خودشان پیدا می‌کنند. امروزه مصرف‌کننده کنترل کامل را در اختیار دارد و چندان به فرآیندهای فروش اهمیتی نمی‌دهد.
  • بودجه‌های کاهنده رسانه‌ای فرصتی برای شماست. مدل سنتی رسانه آسیب دیده است و بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای روی حوزه‌های محتوایی که شما خیلی اثرگذار می‌توانید آن را پوشش دهید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
  • هزینه‌های تولید و توزیع محتوا بطور چشمگیری کاهش یافته است. صادقانه آن است که با ابزارهایی مانند ووردپرس، فناوری اساسا رایگان است، همچنین گوگل، رایانامه و دسترسی بهتر به پایگاه‌های داده به همه امکان می‌دهد که ابزارهای نشر را در اختیار داشته باشند.
  • تخصص محتوا همه جا فراوان است. روزنامه‌نگاران، که در گذشته تولید محتوای سازمانی را روسیاهی می‌دانستند، امروزه با گشودگی با بازاریابان سازمانی در برنامه‌های تولید محتوایشان کار می‌کنند.

اما شاید مهمترین چیز آن است که بازاریابی محتوا دیگر یک مزیت جنبی حساب نمی‌شود. اگر بخواهید کسب و کارتان رشد کند، مشتریان جدید جذب کنید، و روابط بلندمدت با مشتریان فعلی بسازید، شما مجبورید راهبردهای بازاریابی محتوا داشته باشید. تنها دو انتخاب دارید: اینکه مشتریانتان را در زمان مناسب با محتوای ارزشمند و مرتبط آگاه کنید، یا آنکه آن‌ها را سرگرم نمایید. چنانکه ربکا مطرح می‌کند، بازاریابی محتوایی خوب هر دو کار را می‌کند.

اگرچه کتاب قبلی ربکا به متخصصان راه را نشان داد، این کتاب به شما نشان خواهد داد که چگونه آن را برای کسب و کار خود عملیاتی کنید. کتاب را بردارید، به آن گوش جان بسپارید، زیر آن خط بکشید، آن را با تیمتان به اشتراک بگذارید و قدم بعدی را برای تبدیل شدن به متخصص آگاهی‌بخشی به مشتریانتان بردارید. این آن چیزی است که بازاریابی محتوا می‌تواند انجام دهد و برای کسب و کار شما انجام خواهد داد. آن را بخوانید و اجرا کنید. موفق باشید!

 

فصل اول کتاب بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

 

بازاریابی محتوا، اصلاً چیست؟

«مشتریان شما زمان مناسب را انتخاب کرده‌اند تنها کاری که باید بکنید آماده بودن است.»

آیا هرگز بروشور یا تراکت یک شرکت را گرفته‌اید؟ هرگز یک برنامه تبلیغاتی یا شبکه فروشگاهی را روی تلویزیون تماشا کرده‌اید؟ یا یک دی‌وی‌دی درباره مزایای یک نوع تشک جدید یا یک مقصد مسافرتی را سفارش داده‌اید؟ خبرنامه یک شرکت را ورق زده‌اید؟ طرح‌های داستانی کوچک پشت کاغذ آدامس را خوانده‌اید؟

همه این‌ها تنها اندکی (اگرچه فهرستی بلندبالاست) از روش‌هایی است که شرکت‌ها از محتوا برای بازاریابی محصولات و خدماتشان برای مشتریان و خریداران ممکن استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا، به بیان بهتر، چیز تازه‌ای نیست. شرکت‌ها سالهاست که محتوا را خلق و عرضه می‌کنند، هم برای جذب بازار بیشتر و هم برای حفظ مشتریان موجود. با این حال، تمایز اصلی با اقسام سنتی‌تر بازاریابی و تبلیغات این است : استفاده از محتوا برای افزایش فروش، فروشندگی و فروش‌گرایی نیست. این نوعی تبلیغات محسوب نمی‌شود. بازاریابی فشاری، که در آن پیام‌ها بر سر گروه‌هایی از مصرف‌کنندگان باریده می‌شود، نیست. در عوض، این یک راهبرد کششی است، بازاریابی جذب. زمانی که مصرف‌کنندگان به شما نیاز دارند و با جستجوی اطلاعات مرتبط، مفید، آموزنده، قانع‌کننده و گاهی مهیج به دنبال شما می‌گردند، محتوا در دسترس آنها است.


هنگامی که مشتریان به سراغ شما می‌آیند، بجای آنکه شما به سراغ آن‌ها بروید، به وضوح وضعیتی پرمزیت است. آن‌ها مشتاق، پذیرا و آماده هستند. این مشتریان شما هستند که زمان مناسب را انتخاب کرده‌اند تنها کاری که شما باید بکنید آماده بودن است. و این شما را از شر هزینه‌ها و سرسام‌های بازاریابی در بیرون رها می‌کند:

  • برنامه‌ریزی و خرید رسانه‌ها
  • رایانامه انبوه مستقیم
  • باران تبلیغاتی و دست به دعا شدن برای اینکه در زمانه‌ای که مرورگرها می‌توانند طوری تنظیم شوند که تبلیغات را مسدود کنند، فیلترهای هرزنامه برنامه‌های تبلیغات رایانامه‌ای شما را به نابودی بکشانند، برنامه‌های دیجیتالی تلویزیون را گزینشی نمایش می‌دهند و مصرف‌کنندگان حجم زیادی از محتوای صندوق پستی‌شان را دور می‌ریزند، این فعالیت‌ها اثری داشته باشد.

مزیت‌های درون‌نگری دربرابر بیرون‌نگری، و کشش بجای فشار، هیچ جای بحثی ندارد. یک نظرسنجی از موسسه عمومی روپر دریافت که 80% تصمیم‌گیران کسب و کار ترجیح می‌دهند اطلاعات درباره یک شرکت را از مقاله‌ها دریافت کنند نه از تبلیغات. حدود 70% گفتند که بازاریابی محتوا باعث می‌شود به شرکت حامی احساس نزدیکی بیشتری بکنند، و 60% باور داشتند که محتوای شرکت کمک می‌کند درباره محصولاتشان تصمیمات بهتری بگیرند.

بازاریابی محتوا به شناخته شدن نام‌تجاری، اعتماد، سلطه، اعتبار، وفاداری و صحت و سلامت کمک می‌کند. بازاریابی محتوا می‌تواند به انجام این امور برای گروه‌های متنوع و در سطوح مختلف کمک کند: برای سازمانی که به آن تعلق دارد، برای محصولات و خدمات شرکت، و برای کارکنانی که نماینده آن کسب و کار یا خدمات هستند.

بازاریابی محتوا تولید ارزش کرده و به مردم کمک می‌کند. سوالاتی را پاسخ می‌دهد و اطلاعات بنیادی ارائه می‌کند. مشتریان و ارباب رجوع را آگاه‌تر می‌کند، درنتیجه آن‌ها احساس می‌کنند می‌توانند تصمیمات مربوط به خرید را راحت‌تر بگیرند، یا در حالت سازمانی، پیشنهاد خرید را به همکاران بدهند. این نوع بازاریابی توسط بازاریابان کوچک و بزرگ و در کسب و کار‌های شرکت-به-شرکت(B2B) و شرکت-به-مشتری(B2C) استفاده می‌شود. بعضی افراد از محتوا برای بهبود برنامه‌های تبلیغاتی سنتی استفاده می‌کنند. برخی دیگر محتوا را چنان بهبود می‌بخشند که کاملاَ جایگزین اقسام سنتی‌تر تبلیغات و بازاریابی شود. محتوا می‌تواند جرقه‌ای برای مشارکت مشتری در همه سطوح چرخه خرید باشد. همچنین کمکی به ایجاد رابطه‌ای مستمر با مشتری محتملی که به تازگی تصمیم به خرید گرفته است. محتوا می‌تواند رابطه موجود رو تقویت کند، و نویدبخش پیش‌فروش، فروش‌جانبی، نوسازی، ارتقاء و ارجاع در فروش باشد.

فضای دیجیتال همه چیز را تغییر داد

اگرچه بازاریابی محتوا چیز تازه‌ای نیست کسب و کارها از ابتدای اختراع چاپ خبرنامه و بروشور منتشر می‌کردند فراگیر شدن اینترنت و کانال‌های دیجیتال دیگر، بطور خاص رسانه‌های اجتماعی، بطور چشمگیری سدها (و هزینه‌ها) را برای بکارگیری محتوا در راستای جذب سودآور مشتریان، کاهش داد.

وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، یوتیوب، کتاب‌های الکترونیکی، نوشته‌های قابل بارگیری، توییتر، فیس‌بوک، لینکداین، گوگل پلاس، موتورهای جستجوگر، همه این کانال‌ها (و بسیار بیشتر از این‌ها) بسیاری از موانع هزینه‌ای سختی را که پیشتر بخشی همیشگی از خلق و ترویج محتوای خوب بود، از میان برداشت. دیگر نه کاغذی نیاز بود، نه چاپی، نه انبارداری، نه خرید، نه پست، نه ذخیره‌سازی، نه فرآوری و نه توسعه خاصی. بسیاری از دست‌اندازهای فیزیکی و لوجستیکی خلق و انتشار محتوای خوب از بین رفت.

با وجود اینکه بازاریابی محتوا، به لطف نوآوری‌های دیجیتال ارزان‌تر است، اما قطعاَ رایگان نیست (حتی با اینکه حساب فیس‌بوک شما رایگان است)، حتی فضای دیجیتال آن را ساده‌تر نیز نکرده است. ارائه محتوای باکیفیت به طور مستمر به یک گروه از مخاطبان هدف، نیازمند اندیشه، تلاش، بداعت، راهبرد، تجربه و پشت‌کار است. ازدیاد درگاه‌های بالقوه ارائه محتوای آنلاین (که هر روز هم بیشتر می‌شوند) به انتخاب‌های شما درباره محتوایی که باید خلق کنید، شکل آن، و نحوه انتشار آن، و حتی ارزیابی اثربخشی آن، پیچیدگی زیادی اضافه سیس. اما یک چیز مسلم است: کانال‌های دیجیتال مسئول قطعی انبوه خروجی‌های بازاریابی محتوا هستند، چنان که شکل 1.1 نشان می‌دهد.

 

بازاریابی محتوا براساس تاکتیکها

 

پژوهش‌های حاصل از مطالعه مشابهی، که در سال 2010 به انجام رسید، نشان داد که 60% بازاریابان برنامه دارند که در سال بعدی هزینه بیشتری برای بازاریابی محتوا انجام دهند. محتوا در همین لحظه بیش از 33% بودجه‌های بازاریابی را به خود اختصاص داده‌است، که عموما این میزان در سازمان‌های کوچک دوبرابر این عدد است. بطور دست‌پاچه کننده‌ای، همه این تلاش‌ها و بودجه‌ها به کانال‌های دیجیتال سرازیر می‌شوند.

هدف این کتاب آن است که به شما کمک کند در بازاریابی محتوا در کانال‌های دیجیتال کنترل را در دست بگیرید. من راه‌کنش‌ها، راهبرد‌ها و کانال‌های بی‌شمار دردسترس برای بازاریابان محتوا را بررسی خواهم کرد. مطالعات موردی از نام‌های تجاری کوچک و بزرگ ارائه می‌کنم به آن امید که الهام‌بخش و آگاه‌کننده باشد.

باید به خاطر داشته باشید که وقتی درباره بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم، حقیقتاَ هیچ قانونی وجود ندارد. البته قطعاَ، برترین روش‌هایی هست. بجز آنچه عقل سلیم به ما می‌گوید (مانند بررسی املا و قواعد دستوری، یا تصاویر و صداهای مناسب در ویدئو)، هیچ قانون سختگیرانه دیگری وجود ندارد، تنها نکات راهنمایی وجود دارد. محتوایی که برای پیشرفت کسب و کار شما کار می‌کند لزوما برای شرکت دیگری با مخاطبان، محصولات و شخصیت دیگر کار نخواهد کرد.

اگر تنها یک چیز لازم باشد قبل از آنکه وارد مباحث شوید گفته شود این است: آماده باشید تا آزمون و خطا کنید. آماده شکست باشید، اما اطمینان حاصل کنید که از آن شکست‌ها درس می‌گیرید. و فراتر از همه، خوش بگذرانید. محتوای شگفت‌انگیز، قانع‌کننده، بدیع، آموزنده، فرح‌بخش، مهیج و جذاب می‌تواند به همان اندازه که برای مخاطبان ارزشمند و الهام‌بخش است، برای خالق آن نیز باشد. پس خوش بگذرانید! و یاد بگیرید !!

 

فصل دوم کتاب بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

 

چرا محتوا حالا مهم شده است؟

«محتوا یک طعمه است. آن‌ چیزی است که چشم‌ها، گوش‌ها، توجه و حواس را به خود جلب می‌کند.»

محتوا پادشاه است.

هرکس که تا به امروز در رسانه‌های جمعی کار کرده‌است اصــــطلاح آشــنای تا ابـدیت (ad Infinitum) را شنیده است. در رسانه، محتوا طعمه است. آن‌ چیزی است که چشم‌ها، گوش‌ها، توجه و حواس را به خود جلب می‌کند. محتوا بخشی از قرارداد زمانی دوطرفه با مصرف‌کنندگان است: ما به شما محتوا می‌دهیم، شما به ما توجه کنید، اما باید دریافت تبلیغات و پیام‌های بازرگانی را نیز به عنوان بخشی از توافق بپذیرید. مدل سنتی رسانه، بازاریابی منقطع است. این مدل هنوز هم بکار می‌آید، و همچنان به کار گرفته خواهد شد. اما این روز‌ها، رسانه سنتی در یک افول مستمر قرار دارد. خبرنامه‌ها، تلویزیون، رادیو و مجله‌ها، اگرچه فاصله زیادی با انقراض دارند، اما قطعاَ با انقطاع‌های فاجعه‌باری مواجه‌اند. تیراژ و انتشار با مشکل مواجه است. روزنامه‌نگاران کارهای خود را به کرات از دست می‌دهند.


شکل 2.1 را درنظر بگیرید. بر اساس سایت ای‌مارکتر زمانی که مصرف‌کنندگان پای رسانه صرف می‌کنند بطور جدی با انواع رسانه‌هایی که کارشناسان تبلیغات از آن‌ها استفاده می‌کنند ناهمخوان است.

media usage

 

در همین احوال، رواج اینترنت و اقسام دیگر رسانه‌های دیجیتال دگرگونی معناداری ایجاد کرده و نه تنها شیوه مصرف رسانه، بلکه شیوه خلق، کشف و انتشار کانال‌های مختلف را دچار تغییر کرده است. آنچه این تغییر بنیادی را تقویت می‌کند، به وضوح محتوا و فناوری سکوهای رایانشی است که امکان خلق و نشر محتوا را در اختیار همه قرار داده است.

ممکن است شما توان مالی خرید یک شبکه تلویزیونی را نداشته باشید، اما هیچ چیز نمی‌تواند مانع ایجاد یک کانال یوتیوب برای شما شود. هزینه‌های راه‌اندازی یک خبرنامه یا مجله قابلیت بازدارندگی دارند و مخاطره آمیز است. اما اگر بخواهید یک بلاگ بسازید، می‌توانید بلافاصله اقدام کنید. یک بلاگ ساده می‌تواند در چند دقیقه شروع به کار کند، و هیچ هزینه‌ای بجز زمان ندارد.

واضح است که مصرف‌کنندگان نیز سوار این موج دیجیتال شده‌اند (به شکل 2.2 نگاه کنید). تنها رشد نجومی فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و سکوهای دیگر محتوا که تا یک دهه پیش (و حتی در بعضی موارد تا پنج سال پیش) وجود خارجی نداشتند را درنظر بگیرید. تلویزیون و حتی ویدئو دهه‌ها طول کشید تا به این سطح از استفاده عمومی برسند.

یک تغییر اولیه با امکان جستجو بوجود آمد. حدود 90% یا بیشتراز تصمیمات خرید با یک جستجوی اینترنتی آغاز می‌شود. روی اینترنت، عملاَ هیچکس یک تبلیغ را جستجو نمی‌کند. بسته به اینکه در کدام قسمت چرخه خرید باشند، به جستجوی اطلاعات، پیشنهادات، تحقیقات، نقدها، مسئولان مربوطه و اعتبار می‌پردازند. و زمانی که اطلاعاتی که به دنبال آن بودند را یافتند، آن را با دیگر افرادی که در این تصمیم خرید شریکند به اشتراک می‌گذارند: یک دوست، همسر، همکار، رئیس و یا شاید حتی این اطلاعات را در یک شبکه مورد اعتماد قرار دهند تا آن را ارزیابی و ارزش‌گذاری کنند.

انفجار محتوا

چنانکه شکل 2.3 نشان می‌دهد، متخصصان بازاریابی جستجو برای همگام ماندن با این روندها زمان زیادی صرف می‌کنند. برای اولین بار در 2011، فعالیت‌های بهینه‌سازی موتور جستجوگر بیشتر مایل به بهینه‌سازی برنامه‌های رسانه اجتماعی بود تا فعالیت‌های پایه‌ای تری مانند بالا بردن مراجعه به وب‌سایت با پیوندها و واژگان کلیدی. این کاری نیست که شما بتوانید با تبلیغ انجام دهید. در فضای آنلاین، تبلیغات به ندرت قابل جستجو و قابل اشتراک‌گذاری هستند.

search engines optimization

محتوا همچنین می‌تواند با تلاش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو یک چرخه فایده‌ساز ایجاد کند. محتوای بیشتر با فرض اینکه کاربردی، مفید، مرتبط و درگیرکننده باشد - به یک نام‌تجاری، محصول، خدمت و یا شرکت کمک می‌کند در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. وقتی مردم درباره آن محتوا در کانال‌های رسانه‌های‌ اجتماعی صحبت کنند، پیوندی به آن محتوا ایجاد می‌شود که آن را در موتور جستجو بالاتر می‌برد. این یک موقعیت بُرد-بُرد است که به طور دقیق در فصل 10 «مرور اجمالی کانال‌های محتوا» درباره آن صحبت خواهد شد. بازاریابی محتوا همچنین به صدر آمده است، چراکه بازاریابان فهمیده‌اند که نه‌ تنها تمرکز بر چرخه خرید، بلکه بر چرخه فروش نیز مهم است. بازاریابان درواقع قیف را کاملاَ برعکس کرده‌اند، چراکه دریافته‌اند خدمات مشتریان، مدیریت شهرت، برندسازی، جایابی و روابط عمومی در کانال‌های دیجیتال اتفاق می‌افتند.

همه انواع کسب و کار در حال انطباق هستند، و یاد می‌گیرند چطور محتوای مناسب تولید کنند. یک مطالعه که در سال 2010 توسط موسسه بازاریابی کسب و کار و رسانه کسب و کار آمریکا انجام شد، با پیمایش 1100 بازاریاب در آمریکای شمالی دریافت که نه کسب و کار از هر ده کسب و کار در همه صنایع و شرکت‌های بزرگ و کوچک، در حال دخیل کردن محتوا در آمیخته بازاریابی خود هستند. بطور میانگین آن‌ها یک چهارم بودجه بازاریابی خود را صرف محتوا می‌کنند، و بیش از نیمی از آن‌ها قصد افزایش این سرمایه‌گذاری در سال‌های بعد را دارند. این بازاریابان می‌دانند که محتوا می‌تواند نتایجی را که خریداران محتمل در هنگام جستجو به دنبال آن می‌گردند فراهم کند. آن‌ها می‌دانند که خریداران محتمل پیش از گرفتن تصمیمات خرید خود باید آگاه شوند. و آن‌ها می‌دانند وقتی اطلاعات معتبر و قابل اعتماد یافت شود، به سادگی می‌تواند با افراد دیگری که در فرآیند خرید دخیل هستند به اشتراک‌ گذاشته شود. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند تبدیل به ناشر شوند. به‌جای آن‌که زمان، پول و منابع را در خرید و نفوذ در رسانه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به برنامه‌های تبلیغاتی و روابط عمومی بپردازند، بازاریابان زرنگ می‌توانند این جریان مالی را به این سمت سرازیر کنند که خودشان تبدیل به رسانه شوند.

بازاریابان در همه جای جهان درگیر این راهبردها شده‌اند. اگرچه، چنان‌که شکل 2.4 نشان می‌دهد، بسیاری از آن‌ها هنوز برای توزیع برخی از محتواهایشان متکی به چاپ هستند، اما می‌توان گفت همه بازاریابان فضای دیجیتال را در مرکزیت همه راهبردهای انتشار محتوا قرار داده‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید: برای سال‌های زیادی، من سردبیر شاخص‌ترین انتشارات آنلاینی بودم که صنعت بازاریابی دیجیتال را پوشش می‌داد. نان ما در فروختن تبلیغات به شرکت‌های فناوری بازاریابی و انتشار آن تبلیغات در خبرنامه‌های رایانامه‌ای و روی وب‌سایت بود.

 

برای دریافت ادامه کتاب روی لینک زیر کلیک فرمایید.

 

دریافت و دانلود کتاب

درباره نویسنده
Author: مهران سرفلاح

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
  • هیچ نظری یافت نشد
0
0
0
s2sdefault
×
به وب‌سایت من خوش‌آمدید.

دانلود کتاب تفکر متفاوت

دانلود کتاب بازاریابی محتوا

دانلود کتاب فرصت‌های استارت‌آپی

 

این سه کتاب ترجمه من هستند. اگر در زمینه کسب‌وکار، بازاریابی و یا کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنید، حتما مطالعه‌شان بفرمایید.